Natuur & DuurzaamNieuws uit ZwolleVoorpagina

Zwolse passerelle wordt gemaakt van hout uit Zwarte Woud

Zwolle – In de assemblagehal van S&L (Schmees & Luhn, Niederlangen, Duitsland) neemt de constructie van de indrukwekkende Passerelle-brug vorm aan. Met een lengte van 130 meter en over 5 steunpunten, belooft deze brug een opmerkelijk uitkijkpunt te worden over de stad Zwolle en het treinverkeer. Het project is een samenwerking tussen de Nederlandse aannemer Dura Vermeer en de Duitse houtbouwers Schmees & Luhn en Schaffitzel Holzindustrie Schwäbisch Hall.

130 meter lang uitkijkpunt over de stad en het treinverkeer

De Passerelle-brug wordt vervaardigd van milieuvriendelijk hout en circulair beton. Met een lengte van ruim 130 meter, een breedte van 10 meter en een hoogte van 7,5 meter, zal de brug een opgetilde straat worden, harmonieus geïntegreerd met de omgeving. De S-vormige slinger, de houten constructie en de parkachtige inrichting zorgen voor een warme en vriendelijke uitstraling. De brug wordt voorzien van banken en uitkijkpunten over de stad en het treinverkeer, waardoor het een aangename plek wordt voor zowel mens als dier.

Treinverkeer plat in weekend na Koningsdag

De bouw van de Passerelle is een complex project dat veel voorbereiding vergt. Het heien voor de brugpijlers is momenteel in volle gang, en het plaatsen van de brugdelen staat gepland voor het weekend na Koningsdag 2024. Gedurende dit weekend zal het treinverkeer tijdelijk worden stilgelegd. Tribuneplaatsen worden geïnstalleerd, zodat belangstellenden het spectaculaire hefproces kunnen volgen. Na het hijsen volgt de afbouw, en naar verwachting zal de Passerelle in het voorjaar van 2025 toegankelijk zijn voor het publiek.

Gemaakt van hernieuwbaar hout uit het Zwarte Woud

De brug is ontworpen door een team onder leiding van Karres en Brands, met betrokkenheid van ontwerpteams van de TU Delft, Ingenieurbüro Miebach, Gemeente Zwolle, en ProRail. Het gebruikte hout is Duits vuren, Spar, afkomstig uit het Zwarte Woud, een hernieuwbare grondstof waarbij de bomen worden hergeplant. Naast de duurzaamheid van het hout fungeert het tevens als CO2-opslag met een capaciteit van 100 ton CO2.

Robuustheid dankzij houten lamellen en unieke bouwmethode

Het hout wordt verstevigd door het gebruik van talloze houten lamellen die in een specifieke vorm worden samengevoegd, wat resulteert in grote, robuuste liggers. Ondanks hun omvang hebben deze liggers een relatief laag eigen gewicht en zijn ze minder gevoelig voor trillingen, temperatuurinvloeden en nagenoeg onbrandbaar.

Wat zie je op de foto’s? Liggers, staal en dek Op de foto’s zijn de indrukwekkende houten liggers te zien, die elk 130 meter lang, 10 meter breed en 7,5 meter hoog zijn. Deze liggers worden in de fabriek geprefabriceerd en zullen ter plaatse in minder dan 100 uur worden geassembleerd. Daarnaast wordt staal gebruikt voor de verbindingen, scharnieren, balusters voor het hekwerk, trappen, dwarskoppelingen en de portalen waar de liggers op zullen rusten. Het dek, ook gemaakt van hout, maakt de brug uniek onder grote bruggen met houten liggers. Bovenop het dek komt een parkachtige inrichting, waardoor de brug niet alleen functioneel is maar ook een mooie groene plek wordt om te verblijven.
Brugliggers Passerelle in de assemblagehal – © Karres en Brands.
Brugliggers Passerelle in de assemblagehal – © Karres en Brands.
Sfeerimpressie Passerelle Zwolle © Karres en Brands.

Gerelateerde artikelen

Back to top button