Nieuws uit ZwolleVerkeerVoorpagina

College B en W: Subjectieve onveiligheid bij De Oude Mars

Zwolle – Volgens wethouder Gerdien Rots is de verkeerssituatie bij de Oude Mars niet echt onveilig, maar vóelen mensen zich daar alleen onveilig. Dat blijkt uit de beantwoording van vragen van de Zwolse VVD hierover, naar aanleiding van een petitie.

Uit de beschikbare ongevalsgegevens op dit kruispunt blijkt dat de afgelopen jaren maar één ongeval is geregistreerd. Op basis hiervan concludeert het college dat er objectief gezien geen concrete aanleiding is om deze situatie nu met voorrang aan te passen. Op dit moment geeft het college prioriteit aan het aanpakken van locaties waar objectief veel ongevallen gebeuren.

Hoewel een rotonde de meest veilige kruispuntoplossing is, kiest het college hier toch niet voor op deze plek. Dat komt omdat bij het opstellen van het stedenbouwkundig plan voor de Oude Mars afspraken zijn gemaakt met de provincie. En wel over de voorwaarden waarop de provincie dit deel van de provinciale weg wilde overdragen aan de gemeente Zwolle.

De provincie heeft hiervoor vanuit de doorstroming van regionaal verkeer (Deventer – Olst/Wijhe – Zwolle) bij de overdracht van de grond de voorwaarde gesteld dat de ontsluiting in de vorm van een T-splitsing moest worden gemaakt en dus geen rotonde. Vanuit de wens om de Oude Mars toch te kunnen ontwikkelen heeft het college destijds besloten om in te stemmen met een T-splitsing. De optie van een rotonde is om die reden destijds, voor zover bekend, dan ook niet verkend.

Schrappen

Naar aanleiding van deze vragen van de VVD is het college wel bereid om de verkeerssituatie ter sprake te brengen bij de provincie. Op dit moment is echter niet bekend of een rotonde vanuit zowel landschappelijke, technische en planologische inpassing als financieel oogpunt een reële oplossing is op afzienbare termijn. Zolang de voorwaarde van de provincie voor een T-splitsing geldt is onderzoek naar een rotonde niet één van de eerste voor de hand liggende dingen om te doen.

Het college wil benadrukken dat zij geen tegenstander is van de aanleg van een rotonde. Bij het maken van de plannen in De Oude Mars vanuit een goede ruimtelijke ordening, is destijds al rekening gehouden met de toekomstige verkeerssituatie. In de geest van het STOMP-principe, is daarbij niet alleen gekeken naar de auto, maar ook naar directe en goede fietsroutes vanuit de Oude Mars richting bijvoorbeeld het winkelcentrum Zwolle-Zuid en sportvoorzieningen.

Kaders

Met het wegvallen van de rotonde als oplossingsrichting is onderzocht welke kruispuntvorm dan het meest passend zou zijn. Hierbij is uiteindelijk de huidige oplossingsrichting naar voren gekomen. Het college ziet, binnen de huidige (financiële) kaders, geen concrete oplossing voor de door de bewoners aangehaalde situatie. Deze is vooral veroorzaakt door het relatief grote aantal auto’s dat hier met name tijdens de ochtendspits rijdt, in combinatie met het oprijden vanuit de Oude Mars en de weg die daar een lichte bocht maakt.

Bron
zwolle.nl

Gerelateerde artikelen

Back to top button