Nieuws uit ZwollePolitiek & OpinieVerkeerVoorpagina

Verslag: Rondetafelgresprek Zwolse gemeenteraad over verkeersveiligheid

Zwolle – Maandagavond 18 maart 2024 was de gemeenteraad van Zwolle bij elkaar voor een rondetafelgesprek over verkeersveiligheid. Doel van het gesprek is om informatie op te halen bij diverse externe deskundigen over de verkeersveiligheid in de stad.

De deskundigen die konden meespreken zijn Natasha ten Dam, inwoner  van Zwolle-zuid en indiener  van petitie over kruispunt Commissarislaan; Jos Post, rijschoolhouder in Zwolle; Eilina Meijer, vrijwilliger bij VVN; Eline Alferink, lokale afdeling Fietsersbond; Rik Oppedijk, adviseur bij Moby People; Jeroen van Doorne, beleidsadviseur gemeente Zwolle; en Joris van Loon ook beleidsadviseur bij de gemeente Zwolle.

Oorzaken onveiligheid

Veel fracties hadden vragen die elkaar overlapten of aanvulden. Volgens de deskundigen zijn de grootste oorzaken voor verkeersveiligheid voor 95% door de mens, maar ook de inrichting van de wegen of de verschillende soorten vervoermiddelen kunnen van invloed zijn. Afleiding door bijvoorbeeld een telefoon of reclamebord wordt ook genoemd.

Het kruispunt waarvoor mevrouw Ten Dam zich inzet is vooral gevaarlijk doordat ouders die hun kinderen daar naar school brengen, haast hebben. De verschillende verkeersstromen zitten elkaar daar in de weg. De fracties vragen zich af op welke plekken in Zwolle nog meer blinde vlekken van het bestuur zijn over gevaarlijke plekken. Daarop werd het voorsorteren aan de kop van de Meppelerstraatweg genoemd.

Oplossingen

Ook willen de fracties weten aan welke knoppen het bestuur het beste kan draaien, educatie of handhaving. Daaruit kwam dat een combinatie van beiden het beste is. Daarbij zijn Boa’s van onschatbare waarde, zodat mensen direct van de weg gehaald kunnen worden bij een ovetreding in plaats van een boete toesturen na vijf of zes weken.

De groei van de stad is iets waar veel fracties mee worstelen. Hoe kan deze groei samengaan met veilig verkeer? De fietsersbond is bezorgd dat door het autoluw maken van de stad de fietser in de knel komt, want doordat de ruimte voor de voetgangers groter wordt, wordt die voor de fietser kleiner. Adviseur Opperdijk zegt dat het hard nodig is dat de auto wordt teruggedrongen, omdat het mobiliteitssysteem niet kan meegroeien met de rest van de stad. Rijschoolhouders signaleren dat het in de gehele stad nu al vaak vast staat.

Subjectief

Fracties vragen zich af in hoeverre het gevoel van verkeersveiligheid meer meespeelt dan de daardwerkelijke veiligheid. De gemeentelijke adviseur neemt als voorbeeld de Diezerbrink, die onlangs vernieuwd is. Mensen vinden het daar soms lastig omdat het geen standaard verkeerssituatie is, maar er gebeuren daar niet veel ongelukken.

Gemeenteraadsvergaderingen zijn openbaar en te volgen op maandagavonden vanaf 19.30 uur op de publieke tribune in het gemeentehuis of via de livestream op www.zwolle.nl/gemeenteraad. Dit is ook later terug te kijken. Tevens zijn hier de agenda en de stukken in te zien. Inspreken kan via raadsgriffie@zwolle.nl. Let wel op de indientermijn. 

Gerelateerde artikelen

Back to top button