BinnenstadKabelkrantNatuur & DuurzaamNieuws uit ZwollePolitiekVerkeer

Parkeerplekken binnenstad verdwijnen niet, maar worden verplaatst

Zwolle – Het college van burgemeester en wethouders van Zwolle vindt het belangrijk om te benadrukken dat parkeerplekken voor bewoners en bezoekers van de binnenstad niet verdwijnen, maar worden verplaatst naar andere parkeervoorzieningen in de omgeving. Dat blijkt uit de beantwoording van vragen van de VVD en Swollwacht door wethouder Monique Schuttenbeld.

Vanuit de vastgestelde Mobiliteitsvisie, Omgevingsvisie (2020-2021), Ontwikkelprogramma Stadshart (2021-2022) en de Uitvoeringsagenda voor het Stadshart (2022-2023) is gekozen om de binnenstad aantrekkelijker en comfortabeler te maken voor voetgangers en fietsers en de binnenstad op een andere manier bereikbaar te houden voor auto’s. Hiermee creëert de gemeente meer leefruimte, groen en bijvoorbeeld ruimte voor terrassen of recreatie. Een voorbeeld hiervan is de Nieuwe Markt.

Toegankelijk

Natuurlijk blijft de binnenstad toegankelijk voor mensen met een fysieke beperking en goed bereikbaar voor nood- en hulpdiensten. En uiteraard kunnen bewoners en ondernemers binnen de singel gewoon laden en lossen bij hun woning of bedrijf. De gemeente neemt hiervoor ruim de tijd, want ze wil dit zorgvuldig en in overleg met de bewoners en ondernemers (blijven) doen.

Ze voegt als eerste stap geen nieuwe parkeerplaatsen meer toe op straat en ze wil in de nabije toekomst alleen nog nieuwe vergunningen uitgeven voor parkeren in de parkeervoorzieningen. Het verplaatsen van parkeerplekken doet ze wanneer er eerst goede alternatieve parkeerplekken beschikbaar zijn. Ze bekijkt dit per deelgebied, want op sommige plekken zal er bijvoorbeeld eerst een nieuwe parkeervoorziening nodig zijn om extra plekken te creëren.

Uitwerken

De daadwerkelijke plannen om nu uitvoering te geven worden uitgewerkt in gebiedsvisies en ruimtelijke inrichtingsplannen. Dit doet Zwolle zoals gebruikelijk in samenspraak met de bewoners, de ondernemers en andere belanghebbenden. De gemeente werkt met inloopavonden, klankbordgroepen en specifieke inwonersavonden. Daarnaast hebben ondernemers zich verenigd in verschillende verenigingen waarmee Zwolle ook periodiek contact heeft.

Voor planvorming zijn meerdere werkbezoeken gebracht aan vergelijkbare steden, zoals Leiden, Groningen, Utrecht en Amersfoort. Het doel is om de auto van de bezoeker te herpositioneren in zogenaamde centrumhubs.
Vandaaruit kan de binnenstad bezocht worden via korte en aantrekkelijke routes over de gracht. Samen met ZwolleFonds onderzoekt de gemeente in hoeverre aanvullend onderzoek nodig en mogelijk is naar mogelijke financiële gevolgen van het verplaatsen van parkeerplaatsen.

Aantrekkelijker

Het sinds 2002 autoluw maken van de binnenstad heeft bijgedragen aan een steeds aantrekkelijker binnenstad. Door de herinrichting van de vrijgekomen openbare ruimte in de afgelopen jaren heeft parkeren plaatsgemaakt voor vergroening, terrassen en plekken voor verblijven. Dit heeft positief bijgedragen aan het wonen in de historische binnenstad en ook een aanjaagfunctie gehad voor diverse bedrijvigheid. Zodra verblijven aantrekkelijker wordt heeft dit ook een positief effect op het bestedingspatroon. Onderzoeken van de Erasmus Universiteit tonen dat ook aan.

De gemeente probeert in het participatietraject iedereen te betrekken, en dat gebeurt via de richtlijnen van het project ‘Hanza!’.

 

 

Bron
zwolle.nl

Gerelateerde artikelen

Back to top button