KabelkrantNatuur & DuurzaamNieuws uit ZwolleOnderwijs & Wetenschap

8000 schoolkinderen in Overijssel leren alles over de pieper

Zwolle – De pieper staat deze week centraal op de basisscholen in Overijssel. Ruim 8.000 kinderen van 116 scholen in onze provincie leren tijdens de Week van de Schooltuin en ook op de Nationale Buitenlesdag alle ins en outs over de aardappel. Belangrijk, want uit onderzoek blijkt dat één op de vijf kinderen denkt dat de pieper aan een boom groeit. Voor leerlingen is er daarom een speciaal lespakket samengesteld, waarbij ze zelf aardappels hebben gepoot.

Piepers plantten met de gedeputeerde

In Overijssel is de Buitenlesdag officieel geopend door de leerlingen van CDS A. Baron van Dedemschool in Dalfsen, samen met gedeputeerde Maurits von Martels, die gezamenlijk een aardappel (pieper) plantten. Gedeputeerde Maurits von Martels is enthousiast over de Buitenlesdag en de schooltuin: “Ongelofelijk belangrijk dat kinderen zoveel mogelijk gevoel krijgen met het ‘buitenleven’. Het wekt bewustzijn, respect en liefde voor alles wat groeit en bloei.”

“Het wekt bewustzijn, respect en liefde op voor alles wat groeit en bloeit.” Maurits von Martels, gedeputeerde

 

“De schooltuin kan in ieder geval een belangrijke bijdrage leveren om onze relatie met voedsel en natuur beter te kunnen begrijpen en te waarderen.’’ De Van Dedemschool is de winnaar geworden van het ‘pieperpakket’. Er waren honderden aanmeldingen van basisscholen die hieraan mee hebben gedaan!

Week van de schooltuin

Van 8 tot en met 12 april zijn op de basisschool in heel Nederland de schijnwerpers gericht op de schooltuin. In deze speciale week leren kinderen hoe je moet zaaien en hoe planten groeien. Ze kweken hun eigen groenten en leren over gezonde voeding, natuur en biodiversiteit. Het motto van dit jaar is ‘Hieper de pieper, graaf eens wat dieper!’ Op dinsdag 9 april tijdens de Nationale Buitenlesdag gingen kinderen door heel het land aan de slag met de Grote Pieperles met instructiefilmpjes van de bekende tv-boswachter Tim Hogenbosch.

Belang schooltuinieren

Weten waar je eten vandaan komt en zelf voedsel kunnen verbouwen, worden steeds belangrijker. “We kampen met grote opgaven rondom gezondheid, natuur, klimaat en voedselproductie. De kinderen zijn de toekomst. We leren ze zaaien, verzorgen en oogsten. We laten ze proeven dat groente lekker is. Zo werken we aan een gezonde en natuurbewuste generatie,” aldus Arjan Klopstra, projectleider van de Week van de Schooltuin. “Daarom vinden wij ook dat ieder kind in ons land toegang moet hebben tot een schooltuin. Nu is dat slechts één op de vijf.”

Iedere dag buitenlesdag

Dit jaar houdt IVN Natuureducatie alweer de negende editie van de Nationale Buitenlesdag, die dus eveneens in het teken zal staan van de pieper. Ook als het gaat om buitenles is er nog altijd veel werk aan de winkel. Slechts 1 procent van de lessen vindt buiten plaats, terwijl onderzoek al jaren aantoont dat buitenles een zeer positieve invloed heeft op kinderen. “Buitenles krijgen voelt veel fijner dan binnen,” vindt Evi Leemhuis uit groep zes.

Kinderen worden van buitenles niet alleen heel enthousiast, ook is het gezond, leerlingen bewegen meer, ze kunnen zich beter concentreren en de leerstof blijft beter hangen. Als het aan IVN ligt, maar ook aan de meesters en juffen zelf, zo blijkt uit onderzoek, zou 25 procent van de lessen daarom buiten plaats moeten vinden. “We doen al veel lessen buiten, ook rekenen en taal bijvoorbeeld en niet alleen op de Buitenlesdag!”, laat leerkrachtondersteuner Lisette Aitink van de winnende school weten.

Gerelateerde artikelen

Back to top button