Zwolle – Overal duiken ze op in de stad, de groene elektrische deelscooters van GO Sharing. Vorige week werden 150 deelscooters in Zwolle geplaatst. Op verschillende plekken in de stad werden de scooters al gespot – ook op plekken waar ze niet horen. Op sociale media regende het foto’s van verkeerd geplaatste scooters midden op stoepen. Anja Roelfs, raadslid van GroenLinks gaat vanavond vragen stellen aan de wethouder.
”Na een paar dagen slingeren die dingen al overal rond. Waarom geen vaste stalplaatsen voor die scooters?”. schreef Zwollenaar Hans Hegeman op Twitter. De scooters mogen niet zomaar op midden op stoepen en straten worden gezet, tenzij er speciale borden staan. In de wet staat namelijk dat het verboden is om scooters te plaatsen langs de weg, in parkeervakken, in fietsenstallingen; in veel gevallen gebeurt dit nu wel.
Meldingen
In Zwolle zijn door de gemeente een aantal gebieden aangewezen waar de scooters niet geparkeerd mogen worden. Dit gaat om plekken als parken, winkelcentra en het Zwolse stationsgebied. ”In het begin komen er meestal veel meldingen binnen van scooters die op verkeerde plekken staan, deze meldingen nemen echter snel af – ook in Zwolle.”, aldus GO Sharing. Op de website van het bedrijf wordt expliciet gevraagd om geen hinder voor anderen te veroorzaken. Echter ontbreekt duidelijke informatie wat deze hinder precies inhoud. In de app zijn rode gebieden zichtbaar waar de scooter niet geparkeerd mag worden.
Defecte #deelscooter @gosharingoff, midden op voetpad, dat door een mobiel team en bedrijfsauto, voor een OV-halte @RRReisOnline (je ziet nog net het afdakje), midden op de weg gaan staan @Gemeente_Zwolle #zgr om de scooter te helpen pic.twitter.com/9kf8uV6MqZ
— Harry Plantinga (@HarryPlantinga) May 10, 2021
Boetes
Inwoners en de Power Rangers (van GO Sharing) kunnen het bedrijf tippen als er sprake van overlast is. De eerste keer geven ze een waarschuwing, de tweede keer krijgt de gebruiker een boete van 50 euro en bij de derde keer mag de gebruiker geen scooter meer huren. Daarnaast kan een scooter pas worden uitgezet wanneer de klant een foto heeft gemaakt van de geparkeerde scooter. Deze foto moet via de app van GO Sharing worden verzonden.
Mobiliteit versterken
Anja Roelfs van GroenLink was verrast toen ze hoorde over de lancering van de deelscooters: ”Misschien is het een kans om een deelmobiliteit van Zwolle te versterken, maar ik zie op dit moment toch wel wat beren op de weg. Wij willen als GroenLinks de binnenstad het liefst zo autoluw mogelijk maken. De deelscooters kunnen misschien ook dé vervanging worden voor mensen die normaal gesproken de fiets pakken.” Go Sharing ziet echter in hun eigen cijfers dat het laatste mee blijkt te vallen: ”Hoewel fietsritten vervangen worden door deelscooters zien we dat na 3 maanden meer autoritten vervangen worden door de deelscooters, dat laat zien dat het duurzaam is. Het is een andere behoefte die je eerder nog niet kon vervullen.”
Besmeurd met vla
De scooters zorgden in meerdere gemeentes voor overlast. Het bedrijf GO Sharing heeft het volgende doel: ‘het veranderen van de manier van hoe we met vervoer omgaan.’ Op veel plekken in Nederland wordt die slogan letterlijk op de hak genomen. Zo gebeurde het in Hengelo dat meerdere deelscooters van GO Sharing op de dag van lancering op de kop werden gezet én besmeurd met vla. De lancering van de scooters in Hengelo en Enschede zorgde tevens voor gemengde reacties – blijkt uit een artikel van Tubantia. Niet lang daarna werd een aantal scooters van GO Sharing in de Enschedese wijk Oikos vernield en opgeblazen. Daarnaast is een van de groene GO Sharing scooters uit het water gevist.
Er zijn ook positieve verhalen. Zo verliep de eerste maand na de komst van de deelscooters in Deventer wel goed – de klachten daar vielen mee .Op dit moment zijn er nog geen meldingen bekend van vernielingen in Zwolle. Wel werden zijn al meerdere scooters gespot midden op stoepen en andere plekken waar ze niet horen.
Vanavond is er een informatieronde in de Gemeenteraadsvergadering over de deelscooters in Zwolle.