Nieuws uit ZwolleVervoerVoorpagina

Zwolse dive-under met duurzame GEOWALL®-stenen van bagger

Zwolle – KWS Infra Zwolle is momenteel bezig met het bekleden van de zevenhonderd meter lange dive-under met de duurzame GEOWALL® stenen bij de spoorsplitsing bij Herfte. Het gaat in totaal om maar liefst 65.000 stenen. De bagger is afkomstig uit de bouwkuip die is gegraven voor de aanleg van de dive-under.

Spooruitbreiding Zwolle-Herfte

In Zwolle is ProRail bezig met een uitbreiding van de sporen, om ruimte te maken voor meer treinen. Een onderdeel van de werkzaamheden is de aanleg van een zogenaamde dive-under bij de spoorsplitsing bij Herfte. Dit is een vrije spoorkruising, waar treinen elkaar boven- en onderlangs kruisen. Treinen van en naar Meppel en Emmen hebben straks elk hun ‘eigen’ spoor en hoeven niet meer op elkaar te wachten. Vanaf de zomer van 2021 rijden de treinen door de nieuwe dive-under.

Samenpersen van grond en bagger

Op de zichtbare muren aan de buitenkant van deze dive-under worden de duurzame stenen van GEOWALL® aangebracht. De stenen hebben een natuurvriendelijke uitstraling, waardoor ze goed in het landschap passen. Bij deze door NETICS ontwikkelde en gepatenteerde techniek worden bouwelementen gemaakt door het samenpersen van lokaal beschikbare grond en/of baggerspecie. De eerste werkzaamheden zijn in oktober 2020 gestart. Naar verwachting zijn alle stenen begin 2021 in de muren aangebracht.

Gerelateerde artikelen

Back to top button