EconomieNieuws uit ZwolleVoorpagina

Zwolle op plaats 2 van steden waar de minste winkelmeters leeg staan

Zwolle – In Zwolle is de leegstand in winkelgebieden minder fors dan in andere vergelijkbare steden in Nederland. Daarentegen is de omzet in winkels in Zwolle de afgelopen vijf jaar met 2 procent gedaald.
Dit blijkt uit de rapportage over winkelleegstand en het vijfjaarlijkse koopstromenonderzoek.

Zwolle gebruikt deze onderzoeken in de visie voor de binnenstad en het beleid voor de detailhandel.

Winkelleegstand

De cijfers voor de winkelleegstand laten zien dat in  Zwolle in de periode januari 2014 en januari 2016 de winkelleegstand is afgenomen, in deze rapportage is de leegstand van V&D en Perry Sport en AktieSport nog niet opgenomen.

100.000+ steden

Zwolle doet het ten opzichte van andere steden met meer dan 100.000 inwoners goed. Van de steden waar het minste winkels leeg staan neemt Zwolle een zesde plek in. Van steden waar de minste winkelmeters leeg staan is Zwolle tweede van Nederland.

“Op basis van onze eigen waarneming concludeer ik dat het aantal leegstaande winkelpanden redelijk stabiel is gebleven. De panden die leegstaan wisselen wel. Het Eiland is nu goed voorzien met al dan niet tijdelijke detailhandel, maar er is ook verborgen leegstand. Het Gasthuisplein heeft wat dat betreft mijn aandacht. In de wijkwinkelcentra valt op dat Zwolle-Zuid en Holtenbroek meer leegstand hebben dan Assendorp en Dieze-Centrum”, aldus wethouder René de Heer.

Totale omzet 2 % gedaald

Het koopstromenonderzoek wordt elke vijf jaar in een groot aantal gemeenten in Overijssel, Gelderland en Drenthe uitgevoerd.Dit onderzoek geeft inzicht in de bestedingen, het economisch functioneren van de detailhandel en het koopgedrag.

Over het algemeen genomen is de omzet voor de dagelijkse boodschappen in Zwolle toegenomen en de omzet in de niet-dagelijkse sector verminderd. De totale bestedingen zijn de afgelopen vijf jaar met 2 procent gedaald.

Van de Zwollenaren die online winkelen zegt 47 procent dat ze daardoor ook minder besteden in de fysieke winkels.

Uit een vergelijking met andere gemeenten komt naar voren dat de gemiddelde omzet per inwoner in Zwolle iets hoger ligt.

Autogebruik & Internet aankopen

Net als in 2010 is de auto het meest gebruikte vervoermiddel. De fiets wordt in 2015 wel vaker gebruikt voor de dagelijkse boodschappen.De frequentie waarmee artikelen via internet worden gekocht is sterk toegenomen: 45 procent doet dit in 2015 1 keer per maand of vaker tegenover 27 procent in 2010. Van de Zwollenaren die online winkelen zegt 47 procent dat ze daardoor ook minder besteden in de fysieke winkels.

Gerelateerde artikelen

Back to top button