Zorgen op de markt over zero-emissiezone ‘Hier in Zwolle zijn al een aantal gestopt’
Zwolle – Per 1 januari 2025 is de binnenstad van Zwolle een zero-emissiezone. Dit betekent dat gefaseerd over de komende jaren er alleen nog uitstootvrije bedrijfswagens en vrachtwagens de stad in mogen rijden. Marktkoopmannen in Zwolle uiten hun zorgen over de impact van deze nieuwe regelgeving, met name op hun bedrijfskosten en toekomstperspectief.
“We zijn er niet blij mee”
Jan, eigenaar van een Vietnamese loempiakraam, heeft net een nieuwe wagen aangeschaft. “In 2021 hebben we hem besteld, en in 2023 kregen we hem geleverd. Kort daarna kregen we een brief over de zero-emissiezone. We zouden tien jaar met zo’n wagen moeten doen, maar nu moeten we hem al na twee jaar afschrijven.” Jan geeft aan dat de kosten voor een elektrische verkoopwagen enorm hoog zijn. “Zo’n wagen kost al snel 180.000 euro. Voor kleine ondernemers is dat niet haalbaar.”
Er zijn al heel veel kooplieden gestopt. Hier in Zwolle zijn er een aantal gestopt. Op andere markten hoor ik hetzelfde. Marktkoopman Jan
“Er zijn al heel veel kooplieden gestopt,” gaat Jan verder. “Hier in Zwolle zijn er een aantal gestopt door dit nieuws, maar op andere markten hoor ik hetzelfde. Sommige mensen staan al vijftig jaar op de markt, en hun kinderen nemen het vaak over. Maar die zeggen: ‘We hebben nog materiaal van onze ouders, maar de investering in nieuwe elektrische wagens is te groot. Daar verdienen we niks op terug.’ De terugverdientijd is tien tot vijftien jaar, en dan vraag je je af: waar werk je dan eigenlijk voor?”
Oldtimer met rookpluimen
Volgens Jan is het beleid niet goed doordacht. “Als ik een oldtimer met rookpluimen gebruik, mag ik wél de stad in, maar mijn relatief schone wagen niet. Het beleid lijkt meer gericht op regels dan op daadwerkelijke milieuwinst.” Hij stelt voor dat huidige wagens hun levensduur mogen afmaken en daarna pas vervangen hoeven te worden door elektrische voertuigen.
Beluister hier wat Jan te zeggen heeft over de zero-emissiezone en hoe dat zijn bedrijfsvoering raakt
“Het is niet haalbaar voor kleine ondernemers”
Een andere marktkoopman, eigenaar van een groente- en fruitkraam, deelt dezelfde zorgen. “De overheid wil het wel allemaal, maar het klopt gewoon nog niet,” legt hij uit. “Die elektrische vrachtwagens die er nu zijn, kunnen nog maar een beperkt aantal kilometers rijden. En als je dan zonder stroom komt te zitten, sta je stil. Het is niet zoals bij een benzinestation waar je snel kunt bijtanken. Je moet echt een strakke planning maken om op je bestemming te komen. Daarnaast zijn de aanschafkosten veel te hoog. Een elektrische vrachtwagen kost al gauw 300.000 euro. Dat heeft niet iedereen zomaar liggen, en dat moet je vervolgens allemaal weer terugverdienen op de markt.”
Beluister hier het interview met eigenaar van een groente- en fruitkraam op de markt van Zwolle
Zeven ontheffingen aangevraagd
Marlijn van der Sar, woordvoerder van de gemeente Zwolle, legt uit: “In totaal zijn er zeven officiële aanvragen binnengekomen via het zero-emissieloket: vijf dagontheffingen en twee via de hardheidsclausule. Alle dagontheffingen zijn inmiddels gehonoreerd, en we zijn voornemens om ook de aanvragen via de hardheidsclausule goed te keuren.” Veel aanvragen komen volgens haar van mkb’ers en marktondernemers, terwijl grotere bedrijven vooral dagontheffingen aanvragen.
De redenen voor maatwerk zijn divers: financiële of technische onhaalbaarheid van een elektrisch voertuig, bedrijfsbeëindiging, naderend pensioen of ziekte. Van der Sar voegt toe: “We blijven in gesprek met ondernemersverenigingen, brancheorganisaties en individuele ondernemers om hen te helpen bij de voorbereiding op de zero-emissiezone.”