KabelkrantNieuws uit ZwolleVerkeer

Grote stad als Zwolle kent meer gevaarlijke plekken in het verkeer

Zwolle – In een stedelijk gebied als Zwolle is het aantal kruispunten en het gebruik ervan hoger dan in minder stedelijk gebied. Juist op deze plekken gebeuren de meeste (fiets) ongelukken. Op kruispunten komen meerdere wegen bij elkaar en vindt uitwisseling van verkeer plaats. Daarmee is de kans op ongevallen tussen kruisend verkeer in Zwolle groter dan gemiddeld in Overijssel en ook groter dan bij routes waar fietsers andere verkeersstromen niet hoeven te kruisen. Dat blijkt uit de beantwoording van vragen van Swollwacht en de SP door wethouder Gerdien Rots.

De gemeente houdt het aantal verkeersongevallen bij en weet dus precies waar en hoe deze zich voordoen. En voor alle soorten verkeer. Op dit moment werkt men aan een risicoanalyse verkeersveiligheid. Met deze risicoanalyse brengt men de belangrijkste risico’s in het verkeerssysteem in kaart en kan men aangeven
welke wegkenmerken, situaties of gedragingen van verkeersdeelnemers een potentieel gevaar vormen
voor de verkeersveiligheid in Zwolle.

Structurele verbeteringen

Het college werkt structureel aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dit gebeurt zowel met het fysiek aanpakken van verkeersonveilige situaties op straat als door middel van gedragsbeïnvloeding en bewustwordingscampagnes, voorlichting en educatie op scholen en aan specifieke doelgroepen in samenwerking met onder andere Veilig Verkeer Nederland. Zo worden er bijvoorbeeld kleinere en grotere fysieke verkeersveiligheidsmaatregelen getroffen op wegen en kruispunten, wegen van 50 naar 30 heringericht in het kader van verkeersveiligheid, dode hoek lessen gegeven bij basisscholen, theoretische en praktische verkeersexamens gehouden voor kinderen uit groep 7 en 8.

De gemeente reikt BOB (Bewust Onbeschonken Bestuurder)-sleutelhangers uit aan iedereen die zijn/ haar 1e rijbewijs mag ophalen bij het Stadskantoor, en geeft fietsworkshops aan senioren over onder andere diversiteit van voertuigen op het fietspad en het omgaan met medeweggebruikers. Het project heet ‘Het nieuwe fietsen’ en wordt gehouden door Veilig Verkeer Nederland binnen het rijksprogramma ‘Doortrappen’. Ook geeft men opfriscursussen rijvaardigheid aan 65+ automobilisten.

Kinderen beslissen mee

Ten aanzien van de Proeftuin rotonde Stadhagen merkt de wethouder op dat deze locatie onderdeel uitmaakt van het bredere project ‘Proeftuin verkeer Stadshagen’. Hierbij is specifiek aan kinderen gevraagd om voorstellen te bedenken voor verkeersplekken die zij onoverzichtelijk, moeilijk of juist onveilig vinden. De kinderen zijn in de proeftuin begeleid waarna de voorstellen zijn vertaald naar de praktijk. Met borden, kleur en illustraties op het wegdek verkeerssituaties aangepast. Deze proeftuin wordt ook geëvalueerd, waarbij ook de ervaringen van weggebruikers worden meegewogen. Mede op basis van de evaluatie bepaalt men of de gemeente Zwolle verder gaat met dergelijke ingrepen in de openbare ruimte.

Een participatietraject is verder altijd onderdeel van wat de gemeente doet.

Bron
zwolle.nl

Gerelateerde artikelen

Back to top button