Windesheimdrukte: ‘Mag ik even passeren?’
Verkeersregelaars nog steeds nodig op looproute Windesheim
Zwolle – De scholen zijn begonnen en dat brengt zoals ieder jaar veel verkeersdrukte teweeg. Op de studenten-looproute van het station naar Hogeschool Windesheim zijn voor het vierde achtereenvolgende jaar extra verkeersregelaars ingezet. Het moet voorkomen dat het verkeer in de buurt hinder ondervindt van de studentenstromen.
Het gaat in totaal om vier verkeersregelaars die worden ingezet door de gemeente Zwolle en Hogeschool Windesheim. Twee bij de Koggelaan in Hanzeland en twee aan de kant van Windesheim aan het eind van de Lünentunnel.
Enorme stromen studenten
Jeroen Vleer van de gemeente Zwolle vertelt over de inzet: “Het is ’s ochtends erg druk, zeker aan het begin van het studiejaar. Er komen vooral tussen 8 en 10 uur ’s ochtends enorme stromen studenten langs als de treinen zijn aangekomen.” Dit is ook het tijdstip dat er in Hanzeland en Schelle veel woon-werkverkeer is en mensen die met kleine kinderen naar school fietsen.
Pieken stroomlijnen
Het is niet een constante aaneengesloten stroom van studenten: “Het zijn steeds groepjes. Er komen veel langs, maar er zijn ook tussenpozen waarbij voldoende ruimte is voor het overige verkeer” aldus Vleer, “Het gaat dus echt om pieken als de trein aankomt. Meestal is dat om kwart voor en kwart over. Op die momenten loopt die trein leeg en gaat iedereen richting Windesheim. Dan is het één kwartier druk en dan weer rustig en zo gaat dat door. De verkeersregelaars zijn er om de pieken te stroomlijnen.”
Gewenning
Naast de verkeersdruk is het ook een kwestie van gewenning: “Vooral in het begin lopen studenten gelijk door zonder te kijken, of ze nemen voorrang. Dat proberen we nu een beetje in goede banen te leiden.” Omgekeerd is het ook wennen voor de mensen die naar hun werk gaan. “Het is extra opletten voor ze”. De verkeersregelaars leiden dat in goede banen.
Ze worden ingezet tot aan de herfstvakantie: “Daarna gaan er veel studenten op stage en wordt het een stuk rustiger. De verkeersregelaars zijn dan niet meer nodig.”
Tijdelijke oplossing
In 2014 werd voor de eerste keer gebruik gemaakt van verkeersregeling. De gemeente Zwolle erkent dat het een tijdelijke maatregel is: “Het is natuurlijk niet de bedoeling dat we dit tot in de treuren gaan doen ieder jaar weer.” Uiteindelijk moet er een structurele oplossing komen. Daarvoor is de Hogeschool Windesheim bezig met het opstellen van een masterplan waarin ook mobiliteit wordt meegenomen. Dit plan moet antwoord geven op de vraag hoe al die studenten op een veilige en snelle manier op de campus kunnen komen.