BouwNieuws uit ZwolleVoorpagina

Vervanging spoor westzijde Zwolle op stoom

Hoogtepunten van het verhaal
  • 21 nieuwe wissels.
  • Vervanging 16.000 ton ballast
  • 409 uur werk (6 tot en met 22 juli)
  • Ruim 7500 diensten van 8 uur
  • Meer dan 15 werklocaties
  • 30.000 flesjes water - voor als het echt heet wordt

Zwolle – Meer dan de helft van grote spoor- en wisselvernieuwing in Zwolle zit erop. Tweeënhalve week werkt ProRail dag en nacht aan de westkant van het station. De sporen worden helemaal weghaald en weer opnieuw gelegd. Dit is nodig om de spoorverbinding met Noord Nederland te verbeteren.

Tijdens de werkzaamheden is 17 dagen lang het spoor aan de westzijde van het station buitendienst. Hierdoor rijden er geen treinen richting Amersfoort, Kampen en Lelystad.

Flink buffelen

Goed onderhoud aan het spoor zorgt voor vermindering van problemen in de toekomst. ProRail vervangt daarom sporen, wissels, bovenleiding en de aansturing van het spoorsysteem. Peter Kruis is bouwmanager bij ProRail en volop bezig met de buitendienststelling. ‘Het is nu even flink buffelen. Maar dan ligt er straks wel weer een spoorsysteem dat helemaal up-to-date is en er jaren tegenaan kan.’

Overal zie je mensen bezig

‘In totaal zijn er ruim 7500 diensten van 8 uur. Niet alleen de sporen en wissels worden vernieuwd, ook alles wat daarbij hoort. Zoals de beveiliging en de bovenleiding. Dus overal zie je mensen bezig.’ ‘We willen de hinder voor reizigers zo kort mogelijk houden. Dit betekent ook dat het werk allemaal strak in elkaar past en er veel tegelijk gebeurt.’

De treinen rijden weer volgens de normale dienstregeling op dinsdag 23 juli.

In de buurt van de Windesheim Campus liggen ‘opstelsporen’. Hier kunnen treinen parkeren en kunnen vervoerders treinen schoonmaken en onderhouden. Op dit opstelterrein legt ProRail extra sporen aan zodat er meer treinen tegelijkertijd terecht kunnen. NS bouwt hier een treinwasinstallatie en een nieuw dienstgebouw, waardoor vervoerders de treinen sneller en efficiënter kunnen schoonmaken en onderhouden. Foto © Peter Denekamp

Gerelateerde artikelen

Back to top button