Nieuws uit ZwollePolitiek & OpinieVoorpagina

Verslag: Zwolse gemeenteraad in gesprek over strategie verkeersveiligheid

Zwolle – Dinsdagavond 1 oktober was er in de TaKzaal een debat van de gemeenteraad over de nieuwe strategie verkeersveiligheid. Deze strategie heeft als doel om richting te geven aan materiële maatregelen en gedragsmaatregelen om het aantal verkeersslachtoffers (doden en gewonden) in Zwolle terug te dringen.

Het debat is afgetrapt door GroenLinks met haar bijdrage. Deze partij zegt dat de gemeente bepaalde mogelijkheden heeft om invloed te hebben op de verkeersveiligheid, bijvoorbeeld met fatbikes. Er moet wel afstemming zijn met nationaal beleid. Onlangs zijn de verkeersgewonden in het ziekenhuis geteld,  en de uitkomst is om te schrikken. Beleid op harde data over risico’s zou een goed uitgangspunt zijn. Er zijn op dit moment wegen bekend waar het kritisch is. Het is belangrijk werk te maken van duurzaamheid, en van maatwerk.

Betekenis

Het CDA vindt de strategie een mooie nota, maar heeft toch een aantal opmerkingen erbij. Wat betekent meer gebruik van data, vraagt zij, moeten er eerst ongelukken gebeuren voordat wij ingrijpen? Hebben wij het lef om kritisch naar het STOMP-principe te kijken? Handhaving gebeurt voornamelijk op snelheid, maar daarnaast zouden ook andere dingen mogelijk moeten zijn, bijvoorbeeld controleren op rijden met telefoon in de hand.

De ChristenUnie is van mening dat verkeer een andere plek gaat krijgen. Het moet wel snel, veilig en duurzaam blijven, waarmee niet gezegd is dat iedere Zwollenaar een ‘F1-coureur’ moet worden. Extra flitsers en busverbindingen juicht zij toe. Ook inwonerbetrokkenheid vindt zij belangrijk. De gemeente heeft het beste zicht op de samenleving, en daarom is zij aan zet om te luisteren. Dat kost wat tijd, maar geeft duidelijkheid om te sturen.

Auto’s weren

De PvdD vindt verkeersveiligheid en een toegankelijke stad belangrijk, daarom vindt zij het belangrijk om auto’s te weren en te vertragen. Ze vraagt daarvoor oplettendheid. Er is geen andere weg. Zij denkt dat mensen blij verrast waren door de mogelijkheden van de autovrije dag vorig week. Mensen in een bepaalde wijk bijvoorbeeld stemden eerst niet in met autoluw, maar lieten wel hun straat afsluiten voor een buurt bbq.

De VVD. Deze partij memoreert dat er iedere week weer in het verkeer vele ongelukken vallen. Dat moet minder. Afgelopen week nog in de Rijnlaan. Er was al eerder aandacht gevraagd voor de rotonde daar. En nu is het te laat. De partij vraagt waar de prioriteiten liggen van de overheid. Toch maakt de fractie haar complimenten over de voorliggende strategie jegens het college en de ambtenaren. Is er wel voldoende budget voor, vraagt zij. De vernieuwingen in bijvoorbeeld Kop van Assendorp en station, maken de wegen iets minder overzichtelijk, wat daaraan te doen? Verkeershufters hebben lak aan de regels, en moeten hard worden aangepakt.

Nul slachtoffers

D66 ziet dat de stad groeiend is, en daarmee ook het verkeer. Het streven naar nul verkeersslachtoffers vindt zij heel goed. Zij kijkt naar de 7 argumenten voor de strategie. Bijvoorbeeld over welke aandacht men heeft voor risicogestuurd werken. Continuering is belangrijk, en door stimulering kan het gedrag concrete aandacht krijgen. Data gedreven werken is prima, zegt de partij. Zij is benieuwd hoe men kijkt naar de risico’s. Monitoring vindt zij ook belangrijk.

De SP zegt dat het aantal verkeersslachtoffers de laatste tijd is gestegen, vooral vanwege de fatbikes. Verkeersveiligheid moet een topprioriteit zijn van de gemeente. De SP staat pal achter de nieuwe strategie, maar pleit ook voor het schilderen van het woord kinderen op de straat bij iedere school. Als er maar één ongeluk minder door is, moet de situatie al aangepakt worden, zegt deze partij.

Aandacht voor plegers

De PvdA hecht veel waarde aan de verkeersveiligheid. De partij wil graag meer aandacht voor plegers in plaats van voor slachtoffers. Ze wil een veilig station, veilige buurten, fietsinfrastructuur en een goede snelheidslimiet. Het is goed dat er input uit het Buurt voor Buurt onderzoek is gebruikt voor inspraak van de bewoners.

Swollwacht ziet ook dat er steeds meer ongelukken zijn op wegen. Een visie is daarom hard nodig. In de strategie staat echter niet hoeveel geld er nodig is, hoe moet deze dan slagen? HetSTOMP principe lijkt te werken, maar het PBL geeft aan dat de auto steeds meer terrein terugwint. Swollwacht wil geen boeman zijn en de auto in zijn geheel afzweren.

Reactie wethouder Gerdien Rots

Deze strategie verkeersveiligheid is de eerste voor Zwolle, en gaat uit van vier hoofdthema’s. Dat zijn: infrastructuur, educatie, handhaving en monitoring. Dat moet zoveel mogelijk objectief bekeken. De wethouder heeft een aantal vragen gehoord die leven bij de fracties. Bijvoorbeeld over risicogestuurdheid. Moeten inwoners dat zelf aanpakken? Er is een meldpunt en een kaart waarop inwoners zelf kunnen aangeven waar knelpunten zijn.

De gemeente is zeer zeker van zins de inwoners serieus te nemen. Verder gaan ook steeds meer wegen van 50 naar 30 km per uur, maar dat kan niet alleen door een bordje te plaatsen. Er moet dan een aanpassing van de gehele weg volgen. Er wordt goed gelet op het verschil tussen objectieve en  subjectieve verkeersveiligheid. De veiligheidsregio is degene die belangrijk is voor de plannen over handhaving en dergelijke. zij maken de prioritering in de aanpak.

De wethouder zegt dat de gemeente gaat over de budgetten, maar dat een wethouder altijd wel meer wil voor zijn of haar portefeuille. Dan is het geboden eerlijk te delen met andere programma’s van de gemeente. Het is dus beperkt wat de wethouder kan doen.

De gehele stad wordt gezien als initiatiefgebied voor de fiets. Bovendien doet Zwolle nog steeds mee met het programma voor wereldfietsstad. Ook werkt zij aan een pilot voor het ISA-systeem, dat in een auto gaat piepen wanneer de snelheid wordt overtreden.

Gemeenteraadsvergaderingen zijn openbaar en doorgaans te volgen op maandagavonden vanaf 19.30 uur op de publieke tribune van het gemeentehuis of via de livestream op www.zwolle.nl/gemeenteraad. Dit is ook later terug te kijken. Teens zijn hier de agenda en de stukken in te zien. Inspreken kan via raadsgriffie@zwolle.nl. Let wel op de indientermijn.

 

Gerelateerde artikelen

Install PWA
Back to top button
Meldingen van deze website toestaan? Toestaan Weigeren