EconomieNieuws uit ZwollePolitiek & OpinieVerkeerVoorpagina

Verslag: Ontwikkelingsstrategie mobiliteitshubs in debat gemeenteraad

Zwolle – In de Zwolse gemeenteraadsvergadering van dinsdag 1 oktober debatteerde de raad over de adaptieve ontwikkelingsstrategie voor mobiliteitshubs (AOM) in de gehele stad. Deze strategie die gaat over de locaties en toepassing van de gewenste mobiliteitshubs.

Mobiliteitshubs zijn goed toegankelijke locaties in de stad waar mensen hun auto kunnen parkeren, kunnen overstappen of opstappen naar deel(bak)fiets, -auto, – scooter of openbaar vervoer. Ook zijn er voorzieningen te vinden, zoals laadvoorzieningen, toiletten, pakketkluizen etc. Deze strategie heeft als doel om de ontwikkeling van de hubs goed in samenhang met gebiedsontwikkelingen vorm te geven.

Het idee is dat door middel van mobiliteitshubs er meer ruimte ontstaat voor woningbouw rondom het centrumgebied. Ook helpen zeĀ  de gemeente de parkeerbehoefte van nieuwe woningen op te lossen. Het realiseren van hubs is een complex en langlopend proces en daarom is een ontwikkelstrategie uitgewerkt die adaptief is, dat betekent dat deze kan inspelen op veranderende omstandigheden.

Grote uitdagingen

Alle fracties kregen tijd om hun mening te geven, en daarna kwam wethouder Gerdien Rots met een reactie. Zij vertelde dat de stad voor enorme uitdagingen staat, vooral voor mensen die op zoek zijn naar een woning. De leefbaarheid, gastvrijheid, gezondheid, bereikbaarheid en de prettige stad staan onder druk. Er is veel ruimte nodig voor het creƫren van woningen en al die mensen moeten ook reizen. Mobiliteitshubs zijn daarom essentieel.

Het is een zoektocht voor de gemeente om dat op een andere manier te doen dan traditioneel. Bij de stationsomgeving bijvoorbeeld, verwacht men dat er in de regio’s ooit meer mensen in de buurt van een station komen te wonen, en dat daar dan minder auto parkeerplaatsen nodig zijn. Er moet echt gekeken worden door gebruikers hoe iedereen de auto anders kan inzetten.

Natuurlijk gebeurt alles niet zonder ook maar groot overleg te plegen met betrokkenen. De wethouder is daarom ook blij met de inspraak van bewonersvereniging BBZ uit de binnenstad aan het begin van deze vergadering. Er zijn zeker constructieve gesprekken met deze groep(en).

Opstartkosten

De gemeente maakt zichzelf verantwoordelijk voor de opstartkosten van de mobiliteitshubs, om zo te zorgen dat ze voortvarend worden opgestart. De eerste tien jaar zijn ze naar schatting niet rendabel, maar daarna wel. Kosten worden doorberekend in de belastingen, want gratis bestaat niet. Het komt neer op ongeveer 0,8 cent per inwoner. De tarieven van een hub worden lager dan straatparkeren.

De hubs komen op maximaal 450 m van een woning, maar dat is dus niet bij iedere hub zo veel. En: particuliere deelmobiliteit moet een rol gaan spelen, bijvoorbeeld doordat wijkbewoners een auto gezamenlijk gebruiken.

Gemeenteraadsvergaderingen zijn openbaar en doorgaans te volgen op maandagavonden vanaf 19.30 uur op de publieke tribune in het gemeentehuis of via de livestream op www.zwolle.nl/gemeenteraad. Dit is ook later terug te kijken. Tevens zijn hier de agenda en de stukken in te zien. Inspreken kan via raadsgriffie@zwolle.nl. Let wel op de indientermijn.Ā 

Gerelateerde artikelen

Install PWA
Back to top button
Meldingen van deze website toestaan? Toestaan Weigeren