Nieuws uit ZwollePolitiek & OpinieVerkeer

Verslag: Gemeenteraadsvergadering over parkeren en bereikbaarheid

Zwolle – In de gemeenteraadsvergadering van maandag 3 maart 2025 tekende zich een duidelijke scheiding af tussen partijen die vóór en tegen de nieuwe Nota Parkeren zijn.

Met de Nota Parkeren maakt men de in de Parkeerstrategie 2040 aangegeven ambities om Zwolle leefbaar, gastvrij en bereikbaar te houden, mogelijk. Daar waar nodig creëert de gemeente ruimte voor wonen, werken, voorzieningen, groen en spelen door het parkeerstelsel te wijzigen. Met het toepassen van een pakket aan maatregelen wil het college voor de komende jaren een solide, duidelijk en consistent parkeerbeleid voeren. Denk daarbij aan o.a. parkeertarieven, uniforme parkeerafspraken, gefaseerde aanpassing en invoering van parkeerregulering.

Met de opbrengsten uit parkeergelden bekostigt men de kosten van ontwikkeling, beheer en onderhoud van het auto-en fietsparkeren. Voor de voorbereiding en uitvoering zijn middelen nodig, die gedekt worden uit de Reserve Parkeren.

Doel van de nota

Er waren deze avond vijf insprekers, en een schriftelijke inspraak. De eerste inspreker was Jur Zandbergen, namens het platform Bereikbaarheidsagenda Binnenstad. Hij is tevreden over het doel van de parkeerstrategie en de nu voorliggende nota, maar wil de fietstroutes op de Wilhelminasingel bij de Walstraat meer voorrang geven. Ook wil hij de loopafstand tussen auto en huis op maximaal 250m zetten. Het is nog steeds nodig om het OV te bevorderen en meer groen te plaatsen.

Inspreker twee was Anne Riemersma, namens het ZwolleFonds en de Zwolse evenementenorganisatie. Deze zijn bang dat het parkeerbeleid leidt tot minder bezoekers en derhalve bedrijvigheid in het centrum van Zwolle.

Projectoverstijgende opties

De derde inspreker was Arne Kattenpoel Oude Heerink, namens ontwikkelaars en bouwers. Hij zegt dat Zwolse woningcorporaties zelf het gesprek voeren voor duidelijkheid in projectoverstijgende opties. Daaruit blijkt dat het nodig is de parkeerstrategie te verbeteren, om vertragingen in de bouw te voorkomen.

Inspreker vier is Anneke Speelman namens de werkgroep Parkeren Binnenstad en het Bewoners Overleg Binnenstad. Zij heeft een aantal harde eisen waaraan volgens hen het parkeerbeleid moet voldoen, waaronder het stoppen van onevenredig hoge tarieven in de Binnenstad. Ook wil zij een goede oplossing voor het parkeren van gasten van bewoners en een regeling voor mantelzorgers.

Stationsbuurt

De vijfde inspreker was Rianne de Vries namens de stationsbuurt, Westerlaan. Deze wijk is centraal gelegen tussen station en centrum en ervaart veel overlast door parkeren. Zij vrezen dat dit met het nieuwe beleid zal toenemen. Zij hoopt dat door het STOMP principe toe te passen, deze druk minder wordt.

De eerste fractie die het woord nam was de PvdA. Deze heeft wat positieve punten over de nota, maar ook wat kritische. Het parkeren wordt overzichtelijker en de lappendeken aan maatregelen verdwijnt. Echter, betaald parkeren is een middel, geen doel. Mensen ervaren parkeerregulering als pestgedrag.

Onjuiste informatie

De VVD heeft drie stevige eisen voor de wethouder. Zij wil een draagvlakmeting voor het parkeerbeleid, het omlaagbrengen van de tarieven, en dat er onder geen beding betaald parkeren komt in wijken als Berkum, Ittersum, de Aa-landen en delen van Zwolle-Zuid. De fractie kon daarbij rekenen op veel commentaar van de andere partijen. Zoals GroenLinks, de ChristenUnie, Volt en CDA. De VVD zou verkeerde tarieven hanteren en de partijen zijn verbolgen over onjuiste informatie in een filmpje van VVD op social media.

Swollwacht is sterk tegen de nota, ook al heeft zij in het verleden ingestemd met de voorgaande parkeerstrategie waarop deze nota is gebaseerd. De redenen daarvoor zijn, dat inwoners niet voldoende betrokken zijn , en dat zij voor veel te hoge kosten komen te staan. Echter de wethouder stelt dat de tarieven juist omlaag gaan, zij het voor parkeren in een gebouw in plaats van op straatniveau.

Klimaatprobleem

De ChristenUnie meldt dat veranderen van het parkeerbeleid niet te ontkomen is. Het aantal auto’s stijgt te sterk, het aantal inwoners groeit, en de klimaatproblemen worden ook groter. Deze nota zorgt dat de gemeente van woorden naar daden gaat en dat kan soms pijn doen. De stad wordt mooier en socialer door de plannen. Elkaar ontmoeten is een belangrijke waarde voor de stad die hierdoor wordt geadresseerd. Er moeten alleen oplossingen komen wanneer er echte problemen zijn, besluit de fractie.

Het CDA laat nog even zien hoe het aantal inwoners van Zwolle sinds 60 jaar is verdubbeld, maar het autogebruik vertwintigvoudigd. Dat is zorgelijk en vraagt om maatregelen. De fractie kijkt uit naar een groene en leefbare stad. Dat wil niet zeggen dat de stad onbereikbaar wordt. Echter, alle inwoners moeten kunnen meedoen, zegt zij. Zij wil de mantelzorgvergunning loskoppelen van de sectoren van de stad. Op dit moment zijn er verschillende tarieven (plm 25 euro per jaar) voor verschillende plekken.

Kinderen veilig

D66 haalt ook deze cijfers aan en breekt een lans voor de publieke ruimte, waar ook kinderen veilig moeten kunnen oversteken naar de speeltuin. Het aantal auto’s heeft invloed op de leefomgeving en de groei van het autogebruik is niet autonoom. Deze hangt af van allerlei factoren, waaronder ook de kosten van het gebruik. Het is lastig dat hierover allerlei sentimenten heersen. Schaarse ruimte moet worden verdeeld en de voorgestelde maatregelen helpen daarbij.

De SP hekelt ook dit beleid, en vooral vanwege de stijging van kosten voor lage inkomens. De auto is geen luxe, zegt deze fractie, maar bittere noodzaak voor werkenden.

Buitenland als voorbeeld

Volt kijkt vooral naar steden in het buitenland, waar volgens de fractie allerlei inspirerende voorbeelden zijn om op een andere, goedkopere, manier goed parkeerbeleid vorm te geven. Bijvoorbeeld Stockholm, Kopenhagen, Wenen, Amsterdam. Daarbij gaat het om parkeren op basis van drukte, of een mobiliteitsbudget en dergelijke. Dit moet mogelijk zijn door middel van technische innovatie. Zij hoopt verder dat het niet zo ver gaat komen dat mensen gaan parkeren in de tuin.

GroenLinks haalt de Groningse situatie aan, waar sinds 1973 autoluwheid geldt, wat een heel mooie stad heeft opgeleverd, en goed loopt. Zij zegt dat stappen zetten in Zwolle echt nodig is. Keuzes maken kan echter pijnlijk zijn. Zij wil de openbare ruimte eerlijk verdelen. De lasten voor het parkeergebruik zullen moeten worden doorgerekend aan de automobilisten, en niet zoals de VVD wil, door de gemeente.

De PvdD meldt dat auto’s gemiddeld 95% van de tijd stil staan, en dat is zonde. Zij wil daarom particuliere deelmobiliteit en OV bevorderen. Vele duizenden auto’s erbij moet voorkomen worden. Nu is het moment om het daarover te hebben.

Reactie wethouder Gerdien Rots

De wethouder begrijpt dat het onderwerp parkeren veel emoties oproept bij inwoners, bijna iedereen heeft immers een auto. Echter, het beleid pakt positiever uit dan veel fracties deze avond en op social media beweren.

Alle genoemde onderwerpen zijn ook al onder de aandacht van het projectteam. Zoals mantelzorg- en bezoekvergunningen. Over het invoeren van een eventuele parkeerbeprijzing in bijv Berkum en Ittersum en dergelijke, is niet goed gecommuniceerd. Dat gaat de wethouder verbeteren. Zij is het eens met de fractie van de ChristenUnie dat alleen zaken moeten worden opgelost wanneer er echt een probleem is.

Zij ziet het als haar taak zoveel mogelijk duidelijkheid te verschaffen. De parkeerkosten in een gebouwde voorziening worden lager dan ze nu zijn: 7,50 euro per dag. In de stad mag maar één uur worden geparkeerd, voor 4,50 per uur. Dat zorgt ervoor dat er meer mensen naar de binnenstad komen. Voor het tweede uur gaat dan het tarief van 4,50 naar 9 euro per uur. Dit is een lichte boete die in de plaats komt voor een bekeuring van zo’n 190 euro die daar eerst op stond.

Reactie wethouder Anje Roelfs

Wethouder Roelfs buigt zich over de Bereikbaarheidsagenda Binnenstad. Zij zegt dat het een belangrijk stuk is dat niet mag ondersneeuwen. Ook zij beroept zich op de schaarse ruimte in Zwolle. Parkeren, groen, fietsmobiliteit, ondernemen, alles moet gebeuren in de stad. De gemeente wil de rol houden die zij nu heeft, en zet in op participatie met het Hanza! traject.

Bewegwijzering heeft de aandacht van het college, bijvoorbeeld in het Duits voor Duitse toeristen. Betaald fietsparkeren wijst zij af.

Gemeenteraadsvergaderingen zijn openbaar en te volgen op maandagavonden vanaf 19.30 uur op de publieke tribune van het gemeentehuis of via de livestream op www.zwolle.nl/gemeenteraad. Dit is ook later terug te kijken. Tevens zijn hier de agenda en de stukken in te zien. Inspreken kan via raadsgriffie@zwolle.nl. Let wel op de indientermijn. 

Gerelateerde artikelen

Install PWA
Back to top button
Meldingen van deze website toestaan? Toestaan Weigeren