Nieuws uit ZwolleOpenbaar vervoer

ProRail werkt in juli aan knooppunt in Zwolle

Alle werkzaamheden die plaats vonden op en rondom station Zwolle

Zwolle – Inmiddels wordt er al tien jaar rondom station Zwolle gebouwd. Het einde komt steeds dichterbij. ProRail werkt in juli aan de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte en de dive-under bij Herfte. Knooppunt Zwolle is dan afgerond.

Station Zwolle is onmisbaar als schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Met het groeiende treinverkeer in Zwolle moest er veel worden aangepast. Van maandag 5 tot en met vrijdag 23 juli vinden er werkzaamheden plaats aan knooppunt Zwolle en aan een belangrijke stap in Spoorplan Noord-Nederland. Door Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan.

Dive-under

Vanaf zaterdag 24 juli rijden treinen door de nieuwe dive-under. De tunnel onder station Zwolle was al flink verbreed, en ook de sporen aan beide kanten van het station en het opstelterrein vlakbij het station waren al onder handen genomen. In de laatste stap verdubbelt ProRail het aantal sporen tussen Zwolle en de spoorplitsing bij Herfte van twee naar vier. Bij de spoorsplitsing bouwde de railbeheerder een zogenoemde dive-under waardoor het ene spoor onder het andere door gaat, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen.

Zo krijgen de treinen naar Meppel en Emmen straks elk een ‘eigen’ spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten. Op station Zwolle verbreedt ProRail het perron bij spoor 15 en 16. De werkzaamheden voor deze spooruitbreiding startten in april 2019 en zijn dus deze zomer klaar.

Extra werk op traject Zwolle – Herfte

Om plaats te maken voor de twee extra sporen, moesten ook tussenliggende viaducten over weg en water worden aangepast. Zo verdubbelde ProRail de spoorviaducten Hortensiastraat, Marsweg en Ceintuurbaan. De stalen spoorbrug Nieuwe Wetering en Zalnese Wetering vervingen zij door betonnen opvolgers die minder geluidshinder geven.

Ook werkte het bedrijf onder meer aan verschillende overwegen op het traject en een weg over de nieuwe dive-under. En bijna twee jaar geleden verplaatste ProRail al het gebouw van de Kynologenclub Zwolle om ruimte te maken voor de extra sporen. Bij de Deventerstraatweg zijn er twee nieuwe stukken spoor aangelegd om treinen te kunnen parkeren.

Viaduct

Wanneer Prorail een langere periode aan het werk is, proberen zij zoveel mogelijk werkzaamheden te combineren. Ook op de trajecten rondom Zwolle wordt daarom gewerkt aan sporen, overwegen en perrons. In de slipstream van deze operatie kunnen ook schippers hinder ondervinden van de werkzaamheden, want tussen 21 juni en 27 juli wordt de bodem rondom de pijlers van de spoorbrug Overijsselse Vecht in Zwolle verstevigd.

 

Gerelateerde artikelen

Back to top button