EconomieNieuws uit ZwolleVoorpagina

Van wintertijd naar zomertijd maar hoe doen ze dat op de treinstations?

3500 stationsklokken draaiden een extra rondje

Zwolle – Dit weekend was het weer zover: de zomertijd gaat weer in en dat betekent dat overal in Nederland de klokjes in de auto, op de oven en op het nachtkastje weer een uurtje vooruit gezet moesten worden. Ook op stations staan duizenden klokken die verzet moesten worden.

Specialist in aansturing

Martijn Danse is directeur van Conclusion ForeyeT. Dat bedrijf is een specialist in de aansturing van reisinformatieschermen en klokken op het station. ProRail beheert zo’n 3500 stationsklokken in het hele land.

“Daarvan zijn ongeveer 1850 klokken gekoppeld aan de schermen met reisinformatie. Er zijn ook 1640 vrijstaande klokken. Dit zijn klokken die vaak op palen staan, onder de perronkap hangen of goed zichtbaar aan de gevel van een station zijn aangebracht”, aldus Martijn.

Als je bij het ingaan van de wintertijd om 3 uur ’s nachts op het station bent, zou je de klok 23 uur vooruit kunnen zien draaien.

Martijn Danse directeur bij Conclusion ForeyeT

Automatisch proces

Bij het ingaan van de zomertijd is het een stuk minder spannend. Martijn: “Elk jaar rond deze tijd krijg ik weer de vraag ‘hoe zorgen jullie er nou voor dat al die klokken een uur verzet worden?’ Nou zijn wij hier zes jaar geleden voor aangesteld en is er nog nooit iets fout gegaan. Het merendeel van de klokken wordt aangestuurd door een centrale pulsgever. Hier zit de zomertijd en de wintertijd eigenlijk tot in het eind der tijden al ingebouwd.”

“Wij hoeven hier eigenlijk niks meer aan te doen. Dus om 3 uur ’s nachts krijgen al deze klokken een signaal door dat ze een uur vooruit moeten draaien. Een klok kan nooit achteruit draaien, dus als je bij het ingaan van de wintertijd om 3 uur ’s nachts op het station bent, zou je de klok 23 uur vooruit kunnen zien draaien.”

Gerelateerde artikelen

Back to top button