Zwolle – Er werken steeds meer bezorgers in Nederland. In 2022/2023 werkten er naar schatting zo’n 124.000 bezorgers, 4 jaar eerder waren dit er nog 71.000. Een toename van 75%. Er zijn verschillende bezorgfuncties met elk eigen baankenmerken, arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden. De groep zzp’ers wordt steeds kleiner. Dit staat te lezen in het UWV-rapport waarvoor ook verschillende werkgevers zijn gesproken.
Piekdrukte
Elk jaar worden er honderden miljoenen pakketten en maaltijden bezorgd bij mensen thuis of aan andere bedrijven. Dit doen bezorgers. Hiermee bedoelt men mensen die goederen brengen met de (elektrische) fiets, brommer of bestelwagen (rijbewijs B). Arbeidsmarktonderzoeker Freek Kalkhoven: ‘Door het hele jaar is er veel werk voor bezorgers, maar op piekmomenten zoals de feestdagen, is het extra druk. Het is voor bedrijven dan alle zeilen bijzetten om de roosters rond te krijgen.’
Vooroordelen kloppen niet altijd
Enkele vooroordelen over bezorgers lijken niet (meer) te kloppen. Zo is het niet zo dat de meeste bezorgers zzp’er zijn. ‘De groep zzp’ers wordt juist steeds kleiner. Steeds vaker zijn bezorgers in loondienst bij bedrijven,’ aldus Kalkhoven. Ook stukloon lijkt niet (meer) voor te komen. Dit is betaling per geleverd pakketje of maaltijd. Bezorgers zijn per uur betaald, vaak op basis van cao’s. Bovendien is het bezorgwerk niet alleen iets voor jongeren. Naast scholieren en studenten in bijbanen is er ook veel werk wat oudere krachten die parttime of zelfs fulltime aan de slag willen.
Zwaar werk
Wat wel klopt is dat er hard wordt gewerkt in de bezorging. Over het algemeen is het ook zwaar werk. Kalkhoven: ‘Dit lijkt niet alleen te komen door het tillen van zware kratten, pakketten of apparaten, maar vooral door de vele stops die worden gemaakt. Veel pakketbezorgers maken wel 150 tot 200 stops per dienst, waardoor zij continu in- en uit de bus moeten stappen.’
5 bezorgprofielen met eigen kenmerken
Er zijn 5 verschillende bezorgfuncties met eigen baankenmerken, arbeidsvoorwaarden en werkomstandigheden:
– Pakketbezorgers bij logistieke dienstverleners werken meer uren per week dan bezorgers in bijbanen. Steeds vaker zijn ze in loondienst en krijgen ze een vast uurloon. Er worden ook veel onderaannemers ingehuurd. Het werk is behoorlijk zwaar.
– Koeriers in de zakelijke bezorgmarkt leveren goederen aan bedrijven. Dit bezorgberoep is wat minder bekend. Over het algemeen maken zij minder stops, meer uren per week en ligt de beloning hoger. Vaker dan gemiddeld zijn er 50-plussers in dienst.
– Maaltijd- en flitsbezorgers rijden op (elektrische) fietsen of scooters. Vrijwel iedereen is jong en werkt in bijbanen voor een paar uur per week. Loondienst komt steeds vaker voor. Ook zzp’ers worden nog ingehuurd maar wel steeds minder.
– Bestelbusbezorgers bij supermarkten zijn ook vaak jong, al zijn ze in bezit van een rijbewijs B dus ten minste 18 jaar. Vaak zijn het studenten in bijbanen. Bezorgers zijn vaak in loondienst werkzaam, maar ook uitzendwerk komt ook voor. Een klantgerichte houding is belangrijk.
– Bezorgers van elektronica/witgoed zijn er in 2 varianten. Bij sommige grote ketens werken veel studenten in bijbanen voor enkele uren per week. Bij veel kleine en middelgrote bedrijven in de elektrotechnische detailhandel werken bezorgers juist vaak voor meer uur per week. Hier ligt de nadruk op de technische installatie. Het hebben van een technische opleiding of achtergrond is dan vaak een voordeel.
Interviews met werkgevers
Voor het rapport zijn er in het najaar van 2024 verschillende gesprekken gevoerd met bedrijven en branchepartijen. UWV sprak onder andere met PostNL, DHL, Dominos pizza, Pure Transport, Nederland Techniek, Electro World Balsters, Picnic en BK Sneltransport. Lees het rapport hier.