EconomieNieuws uit ZwolleVoorpagina

Stakers Wehkamp akkoord met onderhandelingsresultaat, staking beëindigd

Zwolle – De ontslagvergoeding van 2020 is voor het stakende personeel van Wehkamp verbeterd met een nominale aanvulling per dienstjaar. Het eindresultaat dat FNV heeft onderhandeld, betekent een verbetering van 40 tot maximaal 150 procent in vergelijking met het eindbod van Wehkamp. De stakende medewerkers zijn maandagavond akkoord gegaan. In totaal verliezen 82 mensen hun baan.

FNV-bestuurder en onderhandelaar Mari Martens: ‘Elf dagen hebben de stakers eensgezind het werk neergelegd. De allereerste staking ooit bij Wehkamp. Staken vergt moed, want je legt je werk neer en je staat opeens buiten de poort. Door hun volharding ligt er een nu een mooi resultaat. Het blijkt weer eens dat staken loont.’

Staking stopt

Met ingang van dinsdag stopt de staking bij Wehkamp. Het boventallig verklaarde personeel krijgt naast de ontslagvergoeding een budget voor scholing en begeleiding naar nieuw werk. Ook een bijdrage voor de kosten van juridisch en financieel advies afgesproken.

De transitie- of ontslagvergoeding bij gedwongen ontslag is in 2020 veranderd en is veel lager geworden. Martens: ‘Er is ons veel aan gelegen geweest om deze zeer karige vergoeding op een aanvaardbaar niveau te krijgen. Dit is gelukt omdat we afspraken hebben gemaakt over een vergoeding per dienstjaar, hoe langer in dienst, hoe hoger de vergoeding. Het gaat hier om mensen die gemiddeld al heel lang voor het bedrijf werken. Zij verliezen hun inkomsten en al hun rechten. Zij moeten helemaal opnieuw beginnen en de banen liggen nu niet voor het oprapen. Zeker niet voor oudere medewerkers. Bovendien is er geen enkele financiële noodzaak behalve dan het maken van meer winst door de eigenaar van Wehkamp, het Britse private equity bedrijf Apax International.’ aldus FNV onderhandelaar Mari Mertens.

Wehkamp boekt 50 procent meer winst

Maandag bracht Wehkamp naar buiten gebracht, dat ze het afgelopen boekjaar 50 procent meer winst hebben geboekt. De winst steeg naar 24 miljoen euro. ‘De stijging werd vooral gedreven door de succesvolle uitrol van de strategie, de focus op meer winstgevende productcategorieën en kostenbeheersing. De totale klantenomzet daalde licht met 3% tot €640 miljoen.; zo meldt het online warenhuis in een persbericht.

Foto © RTVFocusZwolle © Marrit Elsinga

 

Gerelateerde artikelen

Back to top button