Nieuws uit ZwolleVoorpaginaZorg & Welzijn

Sociale Wijkteams onbekend en onbemind

Mensen weten nog nauwelijks de weg te vinden naar het sociaal wijkteam voor zorg waarvoor de gemeente sinds dit jaar verantwoordelijk is. Zo’n Sociaal wijkteam heeft juist een centrale rol. Eén op de vijf mensen die wel bij een wijkteam is geweest is ontevreden. Dit blijkt uit een landelijk uitgevoerd onderzoek van I&O Research in mei 2015.

Het komt volgens de onderzoekers niet in mensen op om een wijkteam te bellen. Ze nemen veel sneller contact op met de huisarts of met de thuiszorg. Heel veel mensen kunnen het Sociaal Wijkteam niet vinden. Mensen klagen ook dat ze steeds dezelfde gegevens moeten geven. Wat absoluut duidelijk is dat de zorg beter moet en de bekendheid ook veel beter.

Te weinig specialistische kennis, duurt te lang, geen samenwerking

Het sociale wijkteam is volgens het rapport nog niet de spin in het web die het beoogt te zijn. Van degenen die hulp zochten had slechts 10% contact met een wijk- of buurtteam. Cliënten van het wijkteam waarderen het met een 6,9, één op de vijf geeft een onvoldoende. Belangrijkste klachten: te weinig
specialistische kennis, het duurt te lang en er wordt niet goed samengewerkt.

Slecht luisteren en uitkomst stond al vast

Een op de zeven cliënten in het sociaal domein had een keukentafelgesprek. Hierover is men nog iets minder tevreden: een 6,4. Maar liefst een kwart geeft een onvoldoende. Of men na het gesprek wel of geen hulp(middelen) krijgt lijkt voor een belangrijk deel bepalend voor het oordeel. Degenen die
ontevreden zijn beklagen zich er over dat er niet goed werd geluisterd en dat de uitkomst (minder of geen hulp) bij voorbaat al vast stond.

 

 

 

Gerelateerde artikelen

Back to top button