Rijke Schooldag breidt uit met zes scholen
Project wil kansen van kinderen vergroten en helpen talenten te ontdekken
Zwolle – Van zes naar twaalf scholen: dit schooljaar kunnen nog veel meer kinderen in Zwolle meedoen aan het project Rijke Schooldag. “Zo bieden we in de Aa-landen sinds de herfstvakantie ook activiteiten aan op IKC De Wieden, cbs Het Stroomdal en basisschool De Wilgenburg. En we starten op de Al Almana in Stadshagen, de Internationale Schakelklas (StartCollege) en Thorbecke vmbo-PrO (praktijkonderwijs)”, vertelt projectleider Francien Schipper-Modderman enthousiast.
Op het schoolplein van IKC De Wieden is een groepje kinderen druk aan het zagen, boren en timmeren onder leiding van Thijmen Sterken. Het is de eerste keer, maar ze zijn al fanatiek bezig. Elders in de school is een dansworkshop gestart. Mirjam Schottert, leerkracht van groep 5/6 en cultuurcoördinator, is er blij mee: “Het mooie is dat we kinderen nu kansen kunnen bieden die ze anders niet zouden krijgen. Ze ontdekken dingen waar ze normaal gesproken niet mee in aanraking zouden komen.”
Uitdagende activiteiten
“En dat is precies het doel van ons project”, beaamt Francien. “Wij willen dat alle kinderen en jongeren in Zwolle gelijke kansen krijgen om zich te ontwikkelen. Niet alleen op school, maar ook in hun vrije tijd. Dankzij Rijke Schooldag kunnen ze meedoen aan allemaal leuke en uitdagende activiteiten op school en in de wijk, bijvoorbeeld rondom natuur, koken, techniek, muziek, theater of sport. Abby D., de mascotte van het project, maakt de kinderen hier enthousiast voor.”
Aan dat enthousiasme was op De Wieden overigens geen gebrek: “Meteen nadat ze de flyer met de activiteiten hadden gekregen, gaven de kinderen zich al op”, zegt Mirjam. “Ze vinden het leuk dat het na school is, maar ook de vertrouwde omgeving is belangrijk. Ook ouders vinden dat vaak prettig.”
Taal en techniek
Op dit moment zijn de activiteiten op De Wieden nog voor groep 3 t/m 8. Na de kerstvakantie wil de school ook de kleutergroepen erbij betrekken en de activiteiten op meer dagen aanbieden. Mirjam: “Verder willen we in ieder geval meer aandacht voor kunst en cultuur, muziek en – speerpunt van onze school – taal. En we willen de activiteiten verbinden met de schoolthema’s, na de kerstvakantie is dat ‘Nederland waterland’. Mogelijk kunnen we dan een leesworkshop met Stadkamer, een partner van Rijke Schooldag, organiseren. Of iets met techniek en water. Dat is ook mooi aan dit project: dat we activiteiten vanaf nu structureel kunnen aanbieden zodat kinderen echt de kans krijgen om te ontdekken wat ze leuk vinden. Wij hebben er in ieder geval veel zin in.”