Nieuws uit ZwolleVoorpagina

Station Stadshagen moet eind 2017 klaar zijn

Zwolle – De elektrificatie van het Kamperlijntje en de station Stadshagen moeten eind 2017 klaar zijn. Het project is daarvoor vandaag op de Europese aanbestedingskalender gezet. De provincie en de gemeente Zwolle en Kampen hebben hier opdracht voor gegeven.

Het is de bedoeling dan de aannemer in het voorjaar van 2016 bekend is en dan de klus in het najaar van 2017 helemaal klaar is. Pro Rail gaat het project technisch begeleiden.

Elektrificatie

Bij de elektrificatie van het spoortraject  Zwolle  – Kampen worden 200 bovenleidingmasten aangelegd. Het spoor krijgt dan 1500 volt op  de bovenleiding. Nu rijden de treinen op het Kamperlijntje nog op diesel. Naast besparing op de aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten voor de diesellokomotieven wordt ook de luchtkwaliteit in het gebied verbeterd.  Elektrische treinen zijn ook stiller en sneller. Het treinbedrijf Syntus gaat op het nieuwe traject rijden met luxere treinen.

17_Syntus_C4D_Interior_ABC_036_0013
05_Syntus_C4D_Interior_ABC_036_0003_fixed

Snelheid naar 140 km/u

Naast de elektrificatie gaat ook de snelheid van de trein tussen Zwolle Stadshagen en Kampen omhoog van 100 naar 140 kilometer per uur. Om dit mogelijk te maken worden seinen verplaatst en een particuliere overweg in ‘s-Heerenbroek opgeheven.

situatieschets toekomstige situatie
Schets toekomstige situatie

Station Zwolle Stadshagen

De inwoners van Stadshagen en Westenholte kunnen straks ook van de Kamperlijn gebruik maken door de bouw van het nieuwe station Zwolle Stadshagen ter hoogte van de Belvédèrelaan. Onder het nieuwe station komt een nieuwe onderdoorgang voor voetgangers, fietsers en autoverkeer als extra ontsluiting voor de wijk Stadshagen. De reistijd met de trein tussen Zwolle en Kampen is tien minuten. Deze reistijd blijft gelijk ook met de tussenstop op het nieuwe station Stadshagen, doordat de snelheid van de trein omhoog gaat.

plangebied station Stadshagen
plangebied station Stadshagen

 

3 maanden buiten gebruik

Tijdens de werkzaamheden, die gepland staan in 2017, is de Kamperlijn naar verwachting drie maanden volledig buiten dienst. Voor deze periode wordt in overleg met de NS adequaat vervangend vervoer geregeld. Als alles volgens plan verloopt rijdt de eerste elektrische trein in december 2017.

 

Lees ook: Superdeluxe Syntus treinen op Kamperlijntje
Back to top button