Nieuws uit ZwolleVoorpagina

Met 300 km/uur langs station Zwolle? Deutsche Bahn laat Zwolle zien in HSL onderzoek

Zwolle – Zwolle (Regio Zwolle) lijkt een van de kandidaten voor een nieuwe hogesnelheidslijn in Europa vanaf 2030. Dat blijkt uit een studie van de Deutsche Bahn voor het Europese project ‘Metropolitan Network’. Dit project wil alle grote steden en metropolen op het continent met elkaar verbinden via snelle treinen.

Op de afbeelding ‘Europees Metropool Netwerk’ staat bij Zwolle een hogesnelheidslijn ingetekend. Het zou gaan om een trein die  300 kilometer per uur gaat. Ook lijkt de lijn te liggen bij Enschede en Hengelo.  Op dit moment kent Nederland slechts een hogesnelheidslijn, de TGV naar Parijs.

‘We kunnen het hogesnelheidstreinverkeer in Europa verdrievoudigen. Als de infrastructuur er komt, zullen miljoenen mensen kunnen genieten van aantrekkelijke verbindingen en kortere reistijden. De spoorweglanden in Midden- en West-Europa, maar ook in Zuid- en Oost-Europa, zullen daarvan profiteren. Onze berekeningen en simulaties laten zien dat dit zal leiden tot snellere reistijden op nieuwe routes en via nieuwe spoorwegknooppunten.’, aldus de Deutsche Bahn.

230 metropoolregio’s verbonden

Het project voorziet in het verbinden van alle 230 metropoolregio’s (stedelijke gebieden met meer dan 250.000 inwoners) en grote steden in Europa met het hogesnelheidsnetwerk, met minstens één HSR-verbinding per uur. Ongeveer 60% van de Europeanen woont in deze metropoolregio’s en zou dus direct toegang hebben tot hogesnelheidstreinen, ook in regio’s waar nu geen snelle treinverbindingen bestaan.

300 km/u

Voor het realiseren van deze hogesnelheidslijnen moet er wel heel wat gebeuren aan de infrastructuur: er moet in totaal 21.000 kilometer spoor worden aangelegd of verbeterd in heel Europa. Het aanbod van hogesnelheidstreindiensten zou bijna verdrievoudigen, van ongeveer 11.300 kilometer nu (Eurostat 2019) tot ongeveer 32.000 kilometer in 2050. Op het nieuwe netwerk zou een snelheid van 300 km/u mogelijk moeten zijn.

Als de Green Deal wil slagen, moeten de EU en haar lidstaten extra middelen vrijmaken en investeren in de uitbreiding van het HSR-netwerk in heel Europa. De huidige geplande of gebouwde infrastructuurmaatregelen zijn niet genoeg om het hogesnelheidsnet te verdubbelen.

2123019209
Amstetten, Duitsland – 21 juli 2021: ICE 3 hogesnelheidstrein van Deutsche Bahn op Geislinger Steige bij Amstetten, Duitsland. – Foto Markus Mainka – Shutterstock.com

Gerelateerde artikelen

Back to top button