KabelkrantNieuws uit ZwolleVoorpaginaZorg & Welzijn

Patiënten tevreden over online afspraak maken, bekendheid kan beter

Zwolle – Patiënten die online een afspraak maken bij Isala zijn hier grotendeels tevreden over. Ook de informatie hierover vinden ze goed. Wel is er een groot aantal patiënten dat nog nooit online een afspraak heeft gemaakt bij Isala. Dat blijkt uit onderzoek van het Isala klantenpanel.

2200 respondenten namen deel aan het onderzoek van het Isala klantenpanel, waarvan 48% wel eens online een afspraak heeft gemaakt bij Isala. Het merendeel hiervan (72%) heeft dit gedaan voor een afspraak bij bloedafname. Ruim driekwart van alle deelnemers heeft wel eens online een afspraak gemaakt bij een andere organisatie zoals de kapper, de huisarts of de tandarts.

Bekendheid online afspraak

De meeste mensen ondervonden geen problemen tijdens het online maken van een afspraak en zou het online plannen van afspraken bij Isala aanraden bij anderen. Het meer bekendheid geven aan deze mogelijkheid is een aandachtspunt. 52% van de respondenten die nog nooit online aan afspraak heeft gemaakt in Isala wist namelijk niet dat dit op sommige afdelingen van Isala een mogelijkheid is.

Resultaten deelnemers die een online afspraak hebben gemaakt

88% van deze groep respondenten is (enigszins) tevreden over het online maken van een afspraak bij Isala. 84% heeft tijdens het online maken van een afspraak geen problemen ervaren. Respondenten die wel problemen hebben ervaren gaven aan dat er te weinig beschikbare plekken waren. Of ze konden niet ver vooruit plannen of een afspraak verplaatsen.

Informatie

90% van de mensen die online een afspraak heeft gemaakt is tevreden over de manier van informeren hierover. De deelnemers zijn op verschillende manieren geïnformeerd over de mogelijkheid. In het geval van berichtgeving hierover via een SMS en/of e-mail vanuit Isala (dus niet vanuit Zorgdomein) is 91% van die groep respondenten tevreden over de termijn waarop zij geïnformeerd werden. 86% zou het online plannen van afspraken bij Isala aanraden bij anderen. Reden daarvoor is het gemak, de keuzevrijheid en geen wachttijd aan de telefoon.

Resultaten respondenten die nooit online een afspraak hebben gemaakt

Van de deelnemers die nog nooit bij Isala een online afspraak hebben gemaakt, wist 52% niet dat het mogelijk is om op sommige afdelingen van Isala zelf online een afspraak te maken. 66% denkt in de toekomst dit wel zelf te kunnen. 29% zegt niet te weten of dit gaat lukken en slechts 4% denkt dat dit niet gaat lukken. 77% denkt dat het lukt om zonder hulp of instructie zelf een online afspraak te maken. Anderen willen hierbij ondersteuning van een tekstuele instructie, instructievideo of fysieke hulp. 70% van de respondenten wordt het liefst via e-mail geïnformeerd over de mogelijkheid om zelf online een afspraak te maken. Overige opties zijn via SMS, een BeterDichtbij bericht of mondeling via de zorgverlener/het secretariaat.

Verbeteringen, suggesties

Het online afspraak maken kan worden verbeterd door deze optie voor meer afdelingen beschikbaar te maken. Respondenten hebben de wens om dit snel uit te breiden. Ook helpt het als er meer bekendheid aan gegeven wordt en hier via één kanaal over te communiceren. Tips die de deelnemers geven zijn: houd ook rekening met niet digivaardige patiënten, de mogelijkheid om ook online afspraken te kunnen wijzigen en meer keuzemogelijkheden geven om een afspraak te plannen.

Via
isala

Gerelateerde artikelen

Install PWA
Back to top button
Meldingen van deze website toestaan? Toestaan Weigeren