KabelkrantNieuws uit Zwolle

Personeelstekort voorbij op trajecten Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen

Zwolle -Keolis Blauwnet biedt weer een betrouwbare dienstverlening op de trajecten Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen. Na een moeilijk jaar met personeelstekorten en rituitval, hebben ze nu, naar eigen zeggen,  weer genoeg machinisten. Daardoor kunnen ze de dienstregeling zelfs uitbreiden.

“2023 was een uitdagend jaar voor Keolis Blauwnet. De afgelopen jaren hebben we onze dienstregeling niet afgeschaald – ook niet tijdens de coronapandemie – en onze service altijd hoog weten te houden. In 2023 werd dat een steeds grotere uitdaging, voornamelijk door een krappe personeelsbezetting. Deze krapte was deels een gevolg van personeel dat begin 2023 overstapte naar de NS. Ook hebben diverse collega’s gebruik gemaakt van de nieuwe Regeling Vervroegde Uittreding. Hierdoor viel er in korte tijd redelijk onverwachts een gat in onze bezetting.”

Werven nieuwe machinisten

Er is maximaal ingezet op het werven van nieuwe machinisten. Met succes. Afgelopen september is een nieuwe machinistenklas gestart. Het opleiden van personeel neemt echter zo’n 5 tot 7 maanden in beslag. Dit gaf dus niet meteen verlichting. Zoals gezegd werd het uitvoeren van de dienstregeling steeds een grotere uitdaging. Voor reizigers was dit vooral na de zomer merkbaar op het traject Zwolle-Enschede. Naast het personeelstekort nam rituitval in die periode toe door de situatie op het spoor. Bijvoorbeeld door infrastoringen en overbelasting op het spoor. In november was de rituitval gemiddeld zo’n 10%. Hierdoor was onze service en dienstverlening niet meer op het gebruikelijke niveau.

70% minder rituitval

Op 10 december stapten tien Blauwnet medewerkers van traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal over naar de trajecten Zwolle-Enschede en Zwolle-Kampen. “Inmiddels zijn ook de eerste geslaagde machinisten ingestroomd. Daarnaast hebben we drie extra machinisten kunnen inhuren. Hierdoor is de bezetting grotendeels weer op orde. Dat zien we terug in onze dienstverlening. Zo was de rituitval in januari 70% minder dan in november. En dat percentage neemt de komende periode verder toe. Natuurlijk kan er op het spoor altijd iets gebeuren waardoor een trein vertraging krijgt of uitvalt, maar we zijn blij dat we de situatie van vorig jaar achter ons kunnen laten”, aldus Chris Hogeveen, algemeen directeur van Keolis Nederland.

Gerelateerde artikelen

Back to top button