Nieuwe dienstregeling: Meer treinen op spoor dankzij nieuwe werkwijze
Zwolle – ProRail heeft deze zomer de beschikbare ruimte op het spoor onder ruim dertig reizigers- en goederenvervoerders voor 2020 verdeeld. Op 15 december 2019 gaat deze nieuwe dienstregeling in. Belangrijkste verschil met vorig jaar? Dankzij een nieuw planningssysteem kan de ruimte op het spoor nog beter worden benut.
Grote puzzel
Ieder jaar is het een grote puzzel om de beschikbare ruimte op zevenduizend kilometer spoor en ruim vierhonderd stations te verdelen. In totaal 34 reizigers- en goederenvervoerders dienden bij de spoorbeheerder hun wensen in.
De belangrijkste wijzigingen voor 2020 zijn:
- Zes in plaats van vier intercity’s per uur tussen Amersfoort en Utrecht
- Meer treinen in de zomer tussen Zandvoort en Haarlem
- Meer treinen tussen Eindhoven en Dordrecht
- 740 meter lange goederentrein standaard in de dienstregeling
De vervoerders nemen de nieuwe dienstregeling op in de planningen die zij maken voor personeel en materieel. Vervolgens communiceren zij de exacte vertrek- en aankomsttijden naar de reizigers.
Nieuw planningssysteem
Sinds dit jaar verdeelt ProRail de capaciteit met een systeem waarin het mogelijk is per tien seconde te plannen. Voorheen ging dat minuut. Het voordeel hiervan is dat er nog nauwkeuriger kan worden gepland en daardoor wat meer ruimte op het drukke Nederlandse spoor wordt gecreëerd.
740 meter lang
Door meer goederenwagons te koppelen, kunnen vervoerders beter concurreren met het vervoer over de weg. Goederentreinen hebben op dit moment een gemiddelde lengte van 650 meter. Vanaf 2020 rijden er standaard enkele goederentreinen met een lengte van 740 meter over het spoor. Dit past bij de ambitie van de goederensector om de omvang van het vervoer per spoor te laten groeien van 42 miljoen ton in 2016 naar 54 tot 61 miljoen ton in 2030.
In 2018 deed ProRail al enkele proeven met goederentreinen van deze lengte. Zo heeft de verkeersleiding verschillende scenario’s gesimuleerd om eventuele complicaties in het reguliere treinverkeer zo goed mogelijk op te lossen. Ook onderzocht men wat de invloed van de langere treinen is op overwegen en welke andere knelpunten er kunnen zijn als treinen van die lengte door Nederland rijden.