Nieuwe busstation Zwolle doorstaat reizigersstroom met glans; Hortensiastraat krap voor vele verkeersstromen
Zwolle – Maandagmorgen, een week na de officiële opening van het nieuwe busstation, was het als vanouds druk. Druk met forenzen en scholieren die na een week voorjaarsvakantie massaal gebruik maakten van het busvervoer. Toch waren er, afgezonderd van wat zoekende mensen, geen problemen.
tekst gaat verder onder de foto
Pepermunt
Gedeputeerde Bert Boerman en wethouder Ed Anker stonden maandagochtend al vroeg op het nieuwe busstation om de reizigers persoonlijk te verwelkomen. Zij deelden doosjes pepermunt uit met daarop de tekst ‘Een frisse start voor het nieuwe busstation’. Ook andere servicemedewerkers wezen passagiers de weg. Anker staat er tevreden bij: “Volgens mij gaat het al heel erg goed. Heel veel mensen lopen al door alsof het normaal is. Anderen zijn ook nog een beetje aan het zoeken en daar zijn we dan reisleider voor vandaag”. Een eindje verderop bij lijn 9, de Deltion bus, stonden medewerkers van Deltion sneeuwmutsen uit te delen met de tekst ‘Helden’.
tekst gaat verder onder de foto
Afrit busbrug
Bij de nieuwe afrit van de busbrug aan de Willemskade waren ook weinig problemen. Op deze plek komen de bussen van de busbrug af om vervolgens de busbaan op de Willemskade op te draaien. Met stoplichten wordt het overige verkeer tegen gehouden bij aanbod van bussen.
Een mogelijke bottleneck. Edwin Koster, voorzitter van de Fietsersbond Zwolle was er maandagochtend speciaal even voor om gefietst. “Het viel me mee. Er stonden keurig twee verkeersregelaars maar die heb ik niet al teveel zien doen. ” De verkeersregelaars hadden tot taak om het overige verkeer te attenderen op de vele bussen die van de busbaan kwamen en invoegden op de Willemskade. De meeste fietsers bleven ‘braaf’ wachten voor het stoplicht op een enkele na.
tekst gaat verder onder de foto
Hortensiastraat
Ook aan de andere kant van de stad in de Hortensiastraat reden vandaag heel wat meer bussen dan voorheen. Dit komt omdat het Stationsplein het komende jaar op de schop gaat en de streekbussen via een andere route moeten rijden.
Ook hier kwam Koster polshoogte nemen.: “Het is een 50 kilometer weg dus de snelheden liggen hoog en het is relatief smal, de fietsstrook is relatief smal, en er is hier een enorme hoeveelheid fietsers die hier ’s morgens om acht uur naar school gaat. Ik zie meer een knelpunt in de weginrichting dan in de toename van het aantal bussen.” Koster benadrukt dan ook dat het goed is dat er nagedacht wordt over de herinrichting van de weg. : “Het is alleen jammer dat dit nog niet eerder is gebeurd. ” zo besluit de voorzitter van de Fietsersbond Zwolle.