BouwNieuws uit ZwolleVoorpagina

Nachtelijke transport vanuit België: eerste rij-delen Zwolse busbrug

Op dinsdag 23 januari tussen 03.00 en 04.00 uur komt het eerste stalen element van de Zwolse busbrug aan op de bouwplaats aan de Hanzelaan. Het stalen brugdeel wordt met speciaal transport vervoerd vanuit de werkplaats van firma Victor Buyck Steel Construction in België. Later deze maand worden de andere onderdelen vervoerd. Op de bouwplaats aan de Hanzelaan worden de komende maanden in totaal dertig stalen elementen aan elkaar gelast.

Zwolse wethouder Ed Anker: “Dit is een mooie bouwmijlpaal in het uitstekend bereikbaar en aangenamer maken van het stationsgebied. De bouw van de brug is een technisch hoogstandje. En zoiets bouwen op deze plek, in een complexe spoorse situatie, is erg ingewikkeld. Belangstellenden kunnen het unieke bouwproces vanuit huis volgen via webcams op zwolle.nl/busbrug. Ze hoeven er dus niet per se voor naar buiten en met het weer van de afgelopen dagen kan dat best fijn zijn.”

Bijzonder bouwproces

De gehele constructie van de busbrug is 245 meter lang. De brug bestaat uit twee betonnen landhoofden, een stalen constructie en vier betonnen pijlers. Het stalen gedeelte is 110 meter lang, weegt 1.000 ton en heeft twee bogen en een houten constructie eronder. Met speciaal transport over de weg worden 30 losse elementen vanuit de werkplaats in België naar Zwolle vervoerd. De stalen elementen worden vervolgens op de bouwplaats aan de Hanzelaan aan elkaar gelast. In mei 2018 wordt de gehele stalen constructie van 1.000 ton met een speciale transportwagen naar de definitieve locatie gereden en op betonnen pijlers geplaatst.

Victor Buyck

Bruggenbouwer firma Victor Buyck in Eeklo (België) fabriceert het stalen gedeelte van de busbrug dat boven de sporen komt. Het ervaren Belgische bedrijf heeft al vele stalen bruggen geproduceerd in complexe situaties zoals de Uyllanderbrug, de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal die IJburg met de A1 verbindt.

Alleen toegankelijk voor bussen en hulpdiensten

In opdracht van de gemeente Zwolle laat ProRail de busbrug bouwen door BAM Infra. Deze brug gaat op zeven meter hoogte over het spoor en verbindt het nu in aanbouw zijnde busstation aan de Hanzelaan met de kruising Willemskade/Rieteweg/Nieuwe Veerallee. De busbrug wordt naar verwachting begin 2019 in gebruik genomen door stads- en streekbussen. Vanaf dan zullen dagelijks ongeveer 1.200 bussen gebruik maken van deze nieuwe verbinding. Naast het busverkeer is de busbrug alleen toegankelijk voor de hulpdiensten.

Gerelateerde artikelen

Back to top button