Natuur & DuurzaamNieuws uit ZwollePolitiek & OpinieVervoerVoorpagina

Verslag: Gemeenteraad Zwolle in debat over de Strategie Deelmobiliteit

Zwolle – Vanwege de mobilitietstransitie waarin Zwolle zich bevindt, debatteerde de gemeenteraad op maandag 5 januari over de Strategie Deelmobiliteit.

Hoe de gemeente om wil gaan met deelmobiliteit is  een deel van hoe iedereen op een duurzame manier wil omgaan met vervoeren en verplaatsen in de stad. Met Deelmobiliteit bedoelt de gemeente de manier waarop voertuigen zoals auto’s, fietsen of scooters gedeeld kunnen worden in Zwolle. En wel door meerdere gebruikers. Mensen kunnen deze voertuigen huren voor een korte periode, vaak via een app, wat flexibel en vaak goedkoper is dan het bezitten van een eigen voertuig. Dit concept moet bijdragen aan minder verkeersdrukte en milieuvervuiling, omdat het aantal voertuigen op de weg vermindert.

Schoner en meer ruimte

De mobiliteitstransitie waar Zwolle mee bezig is gaat over meer ruimte voor voetgangers en fietsers en het verschonen van mobiliteit. Het delen van voertuigen betekent dat er minder ruimte nodig is voor, met name, privéauto’s. Ook het feit dat een gebruiker van deelmobiliteit bij elke verplaatsing een bewuste keuze maakt voor de juiste vervoerswijze leidt tot minder ruimtegebruik door mobiliteit. In Zwolle, waar door inbreiding van woningen nabijheid centraal staat, leidt dit tot meer lopen en fietsen.

Het verminderen en anders reizen draagt bij aan meer ruimte voor nieuwe woningen, voorzieningen, groen, spelen en ontmoeten. Verder leidt het tot een gezondere leefomgeving door minder uitstoot en geluidsoverlast. Het verschonen van mobiliteit draagt eveneens bij aan de klimaat- en energieopgaves van Zwolle.

Deze Strategie Deelmobiliteit is een vervolg op eerder beleid zoals de Omgevingsvisie, de Verstedelijkingsstrategie, de Mobiliteitsvisie en bepaalt bijvoorbeeld hoe de gemeente Zwolle omgaat met particuliere en commerciële initiatieven om deelvoertuigen aan te bieden.

Hoognodig

De mening van het CDA is dat het hoognodig is om deelmobiliteit invulling te geven. Ze vraagt zich af wat het betekent voor inwoners. Het project met de deeltweewielers heeft veel stof doen opwaaien in de stad, en de gemeente heeft met dit plan goed geluisterd naar de klachten uit de stad. De overgang van ‘free floating’ naar  ‘back to many’ waardeert zij positief. Wel denkt zij dat bij de deeltweewielers vooral gemikt wordt op jongeren, en dat het voor senioren niet erg aanlokkelijk is. Ook vindt zij continuïteit belangrijk, en tot nu toe is daar nog niet veel van gekomen. Mischien zou een concessie beter zijn dan een vergunning om de deelmobiliteit vorm te geven.

De PvdA hekelt de duurzaamheidsinvloed van de deeltweewielers. Deelscooters worden niet gebruikt in plaats van auto’s, maar in plaats van de fiets, en zijn dus niet duurzaam. Dat vindt de partij niet wenselijk. En hoe zit het met de subsidie voor stallingsplaatsen, vraagt zij zich af. De OV fiets is volgens haar wel duurzaam, en zij vraagt de wethouder om te pleiten bij de NS dat de fietsen daar ook mogen worden teruggebracht bij een ander station (back to many). Ook wil zij SUV’s uitsluiten bij deelmobiliteit van commerciële aanbieders, omdat deze auto’s energievreters zijn.

Toekomst

Volt zegt dat deelmobiliteit de toekomst heeft. Het gebruik van deelmobiliteit valt nog uit te breiden, bijvoorbeeld bij bedrijven en scholen. Daar moet men dan goed promotie voor maken. Om de auto weg te doen, moet iedereen snel overal kunnen komen. Zwolle moet kijken waar de grootste kansen liggen. Bovendien moet men goed kijken of het allemaal wel werkt, ook in vergelijking met andere gemeenten.

GroenLinks pleit voor meer aandacht voor particuliere deelmobiliteit. Bijvoorbeeld huishoudens die samen een auto delen, dat kan soms wel tot 5 auto’s schelen op 6 huishoudens. Daarvoor moet het wel beter worden bekend gemaakt dat de mogelijkheid er is en wat het op kan leveren, bijvoorbeeld meer groen in de straat in plaats van een parkeerplaats. Mensen die dit aangaan geven het goede voorbeeld en dient men in het zonnetje te zetten.

Schone fietsen

De PvdD wil liever schone fietsen dan elektrische fietsen, omdat elektrische deelmobiliteit nog steeds veel impact heeft op het energieverbruik. Ook wil zij de risico’s verkleinen door te gaan werken met een concessie. Echt fietsen draagt tevens bij aan de gezondheid van inwoners. Zij vraagt om ‘mobility as a commons’. Bewoners betrekt men dan bij het hele proces. Elke brandstofauto minder is er één, betoogt deze partij.

D66 kan zich vinden in de uitgangspunten van de strategie. Zij wil een opdrijvend prijseffect voorkomen, door als gemeente de kosten voor het parkeren te betalen. Er komt een betrouwbare en betaalbare mix van deelmobiliteit, en één die breed toegankelijk is, denkt zij. Niet alleen duurzaamheid is daarbij een belangrijk doel, ook leefbaarheid. Tevens is het OV daarbij zeer belangrijk. De gemeente moet werken aan gedragsverandering, zodat mensen meer vervoersmiddelen gaan delen.

Blij mee

De ChristenUnie ziet naast duurzaamheid en gezondheidheid ook de bestrijding van armoede als een bijvangst van de deelmobiliteit. Samen een auto hebben is immers goedkoper dan iedereen één. Bestaande deelmobiliteit kan nog beter. De gemeente moet daarom een pro-actieve houding laten zien. Zwollenaren blijken blij te zijn met de deelmobiliteit.

De SP pleit weer voor het in publieke handen leggen van de deelmobiliteit, dat waarborgt voor haar de beste kansen voor het minste geld. Ook vindt zij het van grote waarde dat het OV voor iedereen beschikbaar is en blijft, vooral ook voor senioren die niet zo gauw een scooter zullen pakken en op onrendabele lijnen. Ze is blij dat men de overlast voor het vrijstallen aanpakt. Wel wil zij een betere omgang  met klachten door de gemeente of de aanbieder van de deelmobiliteit. In hoeverre zal een campagne helpen om ons gewoontegedrag aan te passen, vraagt zij zich af.

Kosten

De VVD vindt het heel mooi dat er meerdere keuzes voor het verplaatsen van A naar B zijn gekomen in de stad met de deelmobiliteit. Veel mensen houden hun auto echter nog, en de verwachting is dat het autobezit nog zal stijgen. De VVD is bang voor autootje pesten, wat veel verontwaardiging oproept bij de andere partijen, zij spreken dit tegen. De partij ziet ook risico’s bij het instellen van parkeervakken, dat deze verkeerd gebruikt gaan worden. Ook signaleert zij dat veel aanbieders voortijdig vertrekken, en dat er geen inzicht is in wat het gaat kosten.

Swollwacht houdt het kort en meent dat het parkeren nodig geregeld moet zijn. Deelscooters zorgen voor verloedering en de partij is, zoals andere partijen, blij dat men het ‘free floating’ om gaat zetten naar ‘back to many’.

Reactie wethouder Gerdien Rots

Wethouder Rots is blij met erkenning van het belang van deelmobiliteit voor de stad. Deelmobiliteit bestaat al heel lang, zegt zij, maar er is ook veel gebeurd op dit gebied. Deelmobiliteit zorgt voor een extra keuze voor inwoners en bezoekers van de stad om zich te verplaatsen. Om die reden wil zij ook niet dat er alleen wordt ingezet op schone fietsen. Zij wil kennis delen met andere steden om het tot een succes te maken.

Terecht vragen de raadsleden om aandacht voor het particulier autodelen, zegt de wethouder. Het ‘Mobility as a commons’ vindt zij ook belangrijk. Zwollenaren moeten daar de ruimte voor krijgen. Zij is wel van zins richting GroenLinks om hier meer bekendheid aan te geven. Voor nieuwe wijken is dat wellicht gemakkelijker dan bij bestaande wijken. Er zijn nu al mooie voorbeelden in de stad waar het werkt.

Vanwege de continuïteit en betrouwbaarheid van de deeltweewielers denkt de wethouder, zoals de partijen, aan een concessie in plaats van vergunningen. De aanbieder van de deelfietsen: Bird, gaat ook stoppen, maar dat komt volgens hen niet door het bussines-model, wel door interne problemen. Wethouder Rots wil graag onderzoek doen naar de betrokkenheid en bereidheid van aanbieders om langer te blijven.

Er moeten micro-hubs komen voor het stallen van deelmobiliteit in de hele stad. Er is er nu al één op de Burgemeester van Rooijensingel, en dat werkt goed. Men kan daar alleen stallen met gebruik van de app. Bedrijven en scholen worden al betrokken. Er zijn veel wensen voor de vrijkomende ruimte, zegt de wethouder.

Gemeenteraadsvergaderingen zijn openbaar en te volgen op maandagavonden vanaf 19.30 uur op de publieke tribune van het gemeentehuis of via de livestream op www.zwolle.nl/gemeenteraad. Dit is ook later terug te kijken. Tevens zijn hier de agenda en de stukken in te zien. Inspreken kan via raadsgriffie@zwolle.nl. Let wel op de indientermijn.

Gerelateerde artikelen

Back to top button