KabelkrantNatuur & DuurzaamNieuws uit Zwolle

Magazine JIJ&Overijssel valt deze week op de deurmat

Zwolle  – Deze en volgende week weer op de mat in heel Overijssel: de tweede editie van het vernieuwde magazine Jij & Overijssel. Deze keer over het actuele thema circulariteit.

‘We willen dat onze economie in 2050 helemaal circulair is,’ aldus gasthoofdredacteur Eddy van Hijum in deze editie. ‘In Overijssel zijn er al mooie voorbeelden van bedrijven die deze uitdaging aangaan. Wist je dat van jouw lege boterbakjes nieuwe verfemmers worden gemaakt?’

In het blad staan tal van verhalen over deze voorbeelden. Variërend van bouwen met hergebruikte materialen, tot het maken van nieuwe garens uit afgedankt textiel. Twente zet daar de toon! Interviews met onder meer vader en dochter Regeling van familiebedrijf RPP uit Nieuwleusen. Daar zien ze plastic afval niet als rommel, maar maken ze er bijzondere nieuwe producten van. En wat doe je met koffiedik? Je kunt er oesterzwammen op laten groeien. En van die oesterzwammen maak je weer lekkere hamburgers. Ook het recept ontbreekt niet.

‘Afval bestaat niet’ zeggen de bestuurders van kringloopwinkels in Overijssel. Van oude cd’s maken ze waxinelicht-houdertjes. En in Losser, bij het repaircafé maken ze je oude grasmaaier weer in orde.

Een blad vol inspirerende ideeën dus, om zorgvuldiger om te gaan met afval, en je eigen koopgedrag eens onder de loep te nemen. Zo heeft Serafina van Damme (op de cover) al tijden geen nieuwe kleding gekocht. Ze weet precies hoeveel water er nodig is om één spijkerbroek te maken. Fashion Rebels laten zien dat tweedehands mode allesbehalve kleurloos is.

Vernieuwd

De vernieuwde Jij & Overijssel komt drie keer per jaar uit in een oplage van 425.000. Maar liefst 67% van de Overijsselaars kent het blad. Met de nieuwe formule is voor een thematische opzet gekozen. Zo verscheen eind vorig jaar een Agro & Food editie, nu gevolgd door het nummer Circulair. De nieuwe opzet is cross-mediaal. Dat wil zeggen dat de papieren editie gepaard gaat met online publicaties van de losse verhalen op verschillende (social)media-kanalen, en publieksacties als een puzzel met mooie prijzen. Er kan ook een live-uitzending gekoppeld worden aan de lancering van een editie. Agro & Food beet daarbij het spits af in januari met een praatprogramma, waarbij Gedeputeerde Gert Harm ten Bolscher live de trekking deed van puzzelwinnaars. Daarvan kwamen 1600 inzendingen binnen.

Gerelateerde artikelen

Back to top button