BouwNieuws uit ZwolleVoorpagina

ProRail werkt aan spooruitbreiding Zwolle-Herfte

Zwolle – Om het groeiende treinverkeer rond Zwolle op te vangen, is er ruimte nodig. Meer treinen moeten bij Zwolle tegelijk kunnen aankomen of vertrekken. Het spoor tussen Zwolle en de splitsing bij Herfte is nu een knelpunt. Door hier extra sporen aan te leggen, hoeven treinen van en naar Emmen of Meppel straks niet meer op elkaar te wachten. Zo wordt Zwolle als belangrijk overstapstation beter benut.

Extra spoor én een spoorkruising

ProRail bouwt twee nieuwe sporen tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte. Daarnaast wordt er een vrije spoorkruising gebouwd bij Herfte. Dit is een zogenaamde ‘dive-under’, waardoor treinen elkaar boven- en onderlangs kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een ‘eigen’ spoor. Op het traject komen nieuwe viaducten en worden de oude Hortensiastraat, Marsweg, Nieuwe Wetering, Ceintuurbaan, Zalnese Wetering en enkele watergangen vervangen. In de plaats van de stalen spoorbrug bij de Soestwetering en Zalnese wetering, komt een betonnen viaduct. Dit zorgt voor minder geluid.

Ook verlegt en verwijdert ProRail diverse sporen en wissels. Bij station Zwolle verleggen zij spoor 16 en verbreden ze perron 15/16.

Overwegen en verkeer

Omdat ProRail het spoor uitbreidt, moet ook de verkeerssituatie op het traject aangepakt worden. Daarom vernieuwt het bedrijf de overwegen Herfterlaan en Valkenbergweg. Verder vervangen ze de overweg Selhorst door een weg over de dive-under. Ze verleggen wegen en fietspaden en leggen aparte wegen aan voor onderhoud en hulpdiensten.

Spoorplan Noord-Nederland

De spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte is een belangrijke schakel in het Spoorplan Noord-Nederland. Hierbij wordt het hele spoorvervoersnetwerk in het noorden aangepakt en verbeterd. De noordelijke provincies zijn straks optimaal bereikbaar.

Planning

Voor dit project is op 4 december 2016 het Tracébesluit ‘Spooruitbreiding Zwolle-Herfte’ door de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu vastgesteld. ProRail kan aan de slag en verwacht in 2018 te starten met de uitbreiding van het spoor. In 2021 moet het klaar zijn.

Gerelateerde artikelen

Back to top button