EconomieNieuws uit ZwolleVerkeerVoorpagina

Hier komt de P&R mobihub bij A28 – Zwolle Hessenpoort; Overijssel investeert 4 miljoen in hubs

Zwolle – De provincie gaat 4 miljoen euro investeren in de ontwikkeling van openbaar vervoer hubs (OV-hubs).  Het gaat om een proef vijf hubs, waarvan één in Zwolle komt naast het zoutdepot van Rijkswaterstaat aan de A28. De overige hubs zullen worden geplaatst in Dalfsen, Enschede, Steenwijk en Kampen-Zuid. Provinciale Zaken heeft woensdagavond ingestemd met het investeringsvoorstel.

Wat is een Mobiliteitshub?

Een mobiliteitshub, ook wel OV-hub genoemd, is een plek waar je gemakkelijk kunt overstappen van het ene op het andere vervoermiddel. Bijvoorbeeld van de auto naar een trein, bus of een fiets. Maar omgekeerd kan ook. Met de fiets naar de AV-hub waar dan je deelauto klaar staat.  Wil je naar de binnenstad of naar je werk dan is het de bedoeling dat je daarvoor het laatste stuk niet meer in de file hoeft te staan. Je parkeert je auto en je gaat verder op bijvoorbeeld een ov-fiets of deelscooter. Maar ook de bus kan die dan via de vrije busbanen het drukke verkeer kunnen omzeilen. Zo’n heb heeft dus parkeerplaatsen, fietsenstallingen, oplaadpunten elektrische auto’s, reparatiepunt fietsen, deelfietsen, deelscooters en deelauto’s en eventueel een treinstation.

Zwolle – Hessenpoort wordt stadsrandhub

De pilot locatie voor de stadsrandhub P+R Zwolle Hessenpoort is momenteel een grasveld tussen de A28, N340, de zoutopslag van Rijkswaterstaat en de op- en afrit naar de N340. Uit onderzoek is gebleken dat dit de ideale  plek is voor een P+R-faciliteit, ook omdat er aan de andere kant van het zoutdepot al een veelgebruikte carpoolplaats ligt.

De nieuwe hub kan de bereikbaarheid van belangrijke werklocaties zoals De Vrolijkheid en Oosterenk, waaronder het Isala ziekenhuis, verbeteren en de hoge parkeerdruk in die gebieden verlichten.

De drukke N35 kan mogelijk ontlast worden door inzet van de nieuwe P&R mobihub © RTV Focus Zwolle

De geplande P+R-hub moet verschillende problemen oplossen. De A28 ter hoogte van Zwolle Noord en de N35 zijn momenteel grote knelpunten in het Overijsselse wegennet. De nieuwe hub kan de bereikbaarheid van belangrijke werklocaties zoals De Vrolijkheid en Oosterenk, waaronder het Isala ziekenhuis, verbeteren en de hoge parkeerdruk in die gebieden verlichten. Onder werknemers bestaat animo om een laatste deel van het woonwerkverkeer te fietsen. Daarnaast zijn er plannen voor stedelijke verdichting rondom de N35, wat de druk op de ruimte verder zal vergroten.

Foto’s: De stadsrandhub komt op een stuk grasland naast het zoutdepot van Rijkswaterstaat aan de A28. Aan de andere kant is er al een kleine carpoolplaats. ©rtvfocuszwolle

Parkeren Zwolle Centrum

Er wordt ook onderzocht of de P+R een rol kan spelen in de bereikbaarheid van het centrum van Zwolle, het stationsgebied en Marslanden. Samen met de gemeente Zwolle worden verschillende onderzoeken uitgevoerd om de haalbaarheid van deze hub in beeld te brengen.

De P&R moet een sociaal veilige en aantrekkelijke locatie worden, met goede fiets- en OV-verbindingen met o.a. de binnenstad, het station en de bedrijventerreinen De Vrolijkheid, de Oosterenk en Marslanden.

Hoe de hub in Zwolle er precies uit komt te zien, is nog niet bekend.

Lees ook

Plannen voor eerste mobiliteitshub in Weezenlanden-Noord

 

Gerelateerde artikelen

Install PWA
Back to top button
Meldingen van deze website toestaan? Toestaan Weigeren