EconomieNatuur & DuurzaamNieuws uit ZwolleVoorpagina

Handelshuys inimini piep New York of een pand met historische verwijzingen?

Dit zijn de voorlopige plannen voor het voormalige V&D pand

Zwolle – Een rooftopbar of markthal? Het zijn allemaal ideeën voor het nieuwe Handelshuys, het multifunctionele gebouw dat op de plek moet komen van de oude V&D locatie in het centrum van Zwolle. Maandagavond werden de ideeën door de politiek geopperd tijdens de raadsvergadering. Maar er waren ook zorgen over de eerste ontwerpschetsen. Hoe zit het bijvoorbeeld met het parkeren? Komen er sociale huurwoningen? Ook het laten terugkeren van historische accenten was onderwerp van gesprek.

Brutalistisch bouwblok

Dat het oude pand moet worden gesloopt, daar zijn de partijen het over eens. SP noemde het oude gebouw een brutalistisch bouwblok en ook de PvdA zou geen traan laten om de sloop. Margriet van Leest van GroenLinks dacht daar toch anders over: “Het zou wel mooi zijn als er enig historisch behoud is van een deel van het oude pand”. Want ook deze historische architectuur is van waarde, zo stelde Leest. Jolien Elshof van de ChristenUnie had juist niks met het betonblok . Wel zou ze graag elementen van de afgebroken Sint-Michaëlskerk terugzien in het ontwerp.

Wethouder René de Heer ziet de architectonische wensen van de partijen niet echt zitten.  “We kunnen randvoorwaarden meegeven voor het definitieve ontwerp, maar laten we alstublieft niet op de stoel van de ontwikkelaar gaan zitten”, aldus de Heer. “De ontwikkelaar kan zelf de vrijheid nemen. Te historiserend bouwen, levert niet altijd de kwaliteit op. Het moet misschien nog wel honderd jaar mee. Laten we ons vandaag niet vangen in letterlijke verwijzingen naar de historie.”

Oude V&D en Hudson’s Bay pand

Inimini piep New York

Wel haalde de Heer nog even de voormalige Sint-Michaëlskerk aan. De gotische kerk stond tot 1965 op deze plek maar moest plaats maken voor het nieuwe betonkolos van de V&D. Dit tot groot verdriet van veel Zwollenaren. De Heer zag wel iets in de toren van de kerk. “Ook het nieuwe Handelshuys gaat deels de hoogte in. Dat doet iets met het stadsbeeld”, zo stelt De Heer. “Het gaat geen inimini piep New York worden, maar de binnenstad verdient wel een hoogteaccent. Iets waar je naar uitkijkt als je de Dijkstraat inloopt. Net zo als de Sassenpoort, de Peperbus en misschien zelfs de Spiegel. Tezamen bieden ze vanuit alle vier de windstreken een markante entree van de stad”, legt De Heer uit.

Met het nieuwe ontwerp van de Zwolse vastgoedontwikkelaar Junco b.v. verdwijnt dus de betonnen kolos en moet er een dynamisch gebouw voor in de plaats komen. “We gaan de binnenstad repareren!” zo riep de ontwikkelaar tijdens de presentatie van de plannen in maart van dit jaar. Die reparatie behelst niet alleen het wegwerken van de betonnen gebouwen en de leegstand maar ook het terugbrengen van de historische Bitterstraat zoals het vroeger was. Deze was begin jaren 60 compleet verdwenen omdat het pand van de V&D dwars over de straat heen is gebouwd.

Er komt nieuwbouw, zo staat in de plannen. In dat nieuwe gebouw met de werknaam ‘Handelshuys’ moeten straks een supermarkt, horeca, (culturele) voorzieningen en woningen komen. Maar ook een hotel en een publieke fietsenstalling in de kelder staan op het lijstje.

Prima plannen vindt de raad al hebben ze over de woningen wel zorgen. Het moeten zo’n 160 appartementen worden midden in de binnenstad. Niet in de plint zoals ze dat zo mooi zeggen maar vanaf de derde etage. De plint blijft dan bewaard voor detailhandel, horeca maar ook kunst en cultuur.

Oude Sint-Michaëlskerk

Gaat ontwikkelaar zelf verhuren?

Over die woningen heeft de raad wel wat te zeggen. Het streven is 30 procent goedkope woningen, 40 procent middelhuur en 30 procent duur. Maar over de 30 procent sociale (goedkope) huur zijn er nu al twijfels. “Gaat het wel gerealiseerd worden?’ vragen SP en PvdA zich af, “Het lijkt erop dat de ontwikkelaar zelf de woningen gaat verhuren.” Wat betekent dat dan voor de duur dat de woningen in de verhuur blijven? Worden ze niet na 10 jaar al verkocht en gaan ze daarmee verloren voor de sociale huur markt?  René de Heer stelt de raad enigszins gerust. “Ik kan niks beloven, maar ik kan wel in gesprek blijven met de ontwikkelaar over betaalbare huur. Laten we niet vergeten dat er ook behoefte is aan goedkope koop, ik hoop dat we daar iets aan kunnen doen in de ontwikkeling van het Broerenkwartier.” Ook blijkt uit monde van de wethouder dat Junco al contact heeft gelegd met verschillende Zwolse woningcorporaties.

Te weinig parkeerplekken?

Een ander heikel punt is het aantal beschikbare parkeerplekken.  Want waar parkeer je nou je auto als je woont in het Handelshuys? In de presentatie kwam naar voren dat er 20 parkeerplaatsen zouden komen, voor 160 woningen. “De auto blijft onderdeel van het leven. Stel dat je in ploegendienst zit en je moet met de auto naar het werk. Waar zet ik dan mijn auto neer? In een parkeergarage ben je al zo 2.800 euro per jaar kwijt. Mensen met minder te besteden kunnen dat niet ophoesten,” aldus de VVD.

Volgens wethouder René de Heer is het Broerenkwartier een bijzondere plek om te wonen, mensen weten van te voren dat er zeer waarschijnlijk geen plek is voor hun auto. “De beschikbare parkeerplekken kunnen eventueel bij de koopappartementen zitten. En wellicht gaat de ontwikkelaar parkeerabonnementen aanbieden voor parkeergarages in de buurt. Ook kun je denken aan deelmobiliteit.”

In oktober wordt het nieuwe ontwikkelplan ter besluitvorming voorgelegd. Er is dan nog geen sprake van een definitief ontwerp. In eerste instantie gaat het alleen om het vaststellen van de kaders en randvoorwaarden waar een definitief ontwerp aan moet gaan voldoen.

Dus de sloop gaat nog een tijdje duren. Naar verwachting zal over 5 jaar een heel nieuwe stuk centrum staan in het Broerenkwartier.

 

Gerelateerde artikelen

Back to top button