EconomieNieuws uit ZwollePolitiek & OpinieVoorpagina

Politiek: CDA – past de Primark bij het Melkmarkt-DNA?

Zwolle heeft een geweldige binnenstad. Dat er voortgang wordt geboekt met het project Melkmarkt doet het CDA deugd. Het CDA kraakt in deze bijdrage echter twee kritische noten: “Waar gaan we onze fietsen stallen? En past een Primark wel bij ons Melkmarkt-DNA?
Zwolle heeft een geweldige binnenstad. Dat er voortgang wordt geboekt met het project Melkmarkt doet het CDA deugd. Het CDA kraakt in deze bijdrage echter twee kritische noten: “Waar gaan we onze fietsen stallen? En past een Primark wel bij ons Melkmarkt-DNA?


1. Het DNA van de Zwolse binnenstad

Het CDA is blij met de voortgang op de Melkmarkt. Maar het nieuwe warenhuis (Primark) op een A-locatie als de Melkmarkt heeft niet onze voorkeur. Heeft dit warenhuis de meerwaarde die het college ons wil doen geloven? Dat is ook een kritisch signaal dat we krijgen van ondernemers in de binnenstad. Is de Primark de winkel waarmee we ons als Zwolle op de kaart zetten?

Liever: passend bouwen en behoud

Het CDA heeft zich altijd hard gemaakt voor passend bouwen in de binnenstad en het behoud en onderhoud van monumenten. We leggen een verbinding tussen cultuur, cultuurhistorie en ruimtelijke kwaliteit. Aandacht voor het Zwolse culturele en religieuze erfgoed onderschrijft de ruimtelijke kwaliteit van onze historisch gegroeide omgeving, en legt een creatieve verbinding tussen verleden en toekomst. “Pas als je weet waar je vandaan komt, weet je waar je naar toe gaat.”

Zwolle wil een regionale aantrekkelijke stad zijn, waarbij het winkelaanbod past bij dat wat je als stad wilt uitstralen.


2. Fietsparkeren

In de omgeving van het warenhuis (Primark) zal de fietsparkeerdruk naar verwachting toenemen, stelt ook de Fietsersbond Zwolle. Primark trekt veel klanten, vooral jongeren. Veel komen met de fiets en zoeken een parkeerplaats in de directe omgeving.

Drie ton voor géén fietsenstalling?

In een eerder ontwerp was een kelderstalling voor 600 fietsen opgenomen. De ingang daarvan bevond zich aan de smalle Melkmarktstaat. De actualiteit heeft ons echter ingehaald. De projectontwikkelaar wordt tegen een flink bedrag, te weten 3 ton, uitgekocht. Nu gaan we dus 3 ton betalen voor géén fietsenkelder.

Negatief gevolg van afkoopregeling parkeren

Daarnaast heeft het CDA zich vorige week in het debat in deze raad al kritisch uitgelaten over het afschaffen van de afkoopregeling parkeren. Hiermee is ook het bedrijfsvervoersplan van de Melkmarkt, dat werkgevers verplicht voor hun werknemers het vervoer per fiets naar de binnenstad te regelen, van de baan.

=> Het CDA vraagt zich af waar Primark de fietsen van de medewerkers neer gaat zetten, nu ze niet meer verplicht is dit te regelen?
=> En waar zetten de jonge klanten die met de fiets naar de binnenstad komen hun fiets neer?

Onze suggestie – fietsenkelder in gewelven

Nu de fietsenkelder niet doorgaat, kunnen de funderingen onder het nieuwe Primark-pand zodanig worden aangepast dat de ondergrondse Middeleeuwse gewelven alsnog gebruikt worden als fietsenkelder, en daarmee alsnog behouden blijven?

Gerelateerde artikelen

Back to top button