Zwolle – De A28, tussen knooppunt Hattemerbroek en Meppel, staat hoog genoteerd in de Overijsselse file top 3 van het afgelopen jaar. Het weggedeelte haalt de tweede plek na de A1 tussen Deventer en Hengelo en voor de A35 in Twente. Dat meldt de Provincie Overijssel.
Op de A28 tussen Amersfoort en Zwolle-Noord en op het traject Zwolle-Noord tot knooppunt Lankhorst stonden er in 2018 veel meer files dan in 2017. Op de A28 stond er 2.447 kilometer file over 321 uur. Op de snelweg bij Zwolle is de filezwaarte in 2018 meer dan verdubbeld ten opzichte van het jaar ervoor. De toename bedraagt maar liefst 123%. Dit komt omdat het drukker wordt, maar er gebeuren ook regelmatig verkeersongevallen.
Verkeersknelpunten belangrijkste oorzaak van files
Veel files in Overijssel worden veroorzaakt omdat er meer verkeer is dan dat de autosnelweg aan kan. De helft van alle files komt dan ook door verkeersdrukte. Een derde van de files komt door een verkeersongeval en één op de tien files door wegwerkzaamheden.
Aantal files in de provincie weer gestegen
Het aantal files in Overijssel is in 2018 weer gestegen. Er stond ruim 1.200 uur file met een totale lengte van meer dan 11.000 kilometer. De grootste file stond op donderdag 14 juni 2018 op de A28 bij Staphorst. Oorzaak was een aanrijding tussen twee vrachtwagens én een brandende personenauto. Het verkeer stond bijna de hele dag over lange afstand in de file.
Het aantal files in 2018 is 53% gestegen in vergelijking met 2017. In 2017 stond er in totaal 7.700 kilometer file en dat steeg vorig jaar naar 11.298 kilometer. In 2018 lag de filezwaarte in Overijssel op 260.000 kilometerminuten. Het aantal uur dat er file stond nam ook flink toe: van 867 uur in 2017 naar 1.217 uur in 2018. Ook in Nederland nam de filezwaarte toe, maar met 5% veel minder sterk. Een forse stijging van het fileleed in Overijssel. Ten opzichte van Nederland is het fileleed in Overijssel gering. In 2018 was 2,2% van de filedruk in Nederland op een weg in Overijssel. De avondspits zorgt voor de meeste drukte op de weg. Ruim driekwart van alle files staan in de ochtend- of avondspits.
Files vooral op autosnelwegen
Op provinciale en gemeentelijke wegen is bijna geen filevorming. De files in Overijssel worden vooral op autosnelwegen geregistreerd. In de afgelopen vier jaar (2015-2018) zien we een toename van de files in Overijssel. De vier jaar daarvoor (2011-2014) was er geen groei. In die jaren was er ook nauwelijks sprake van groei van het verkeer. De afgelopen vier jaar neemt de verkeersintensiteit weer toe met 1,5% tot 3% per jaar. Dit komt ook door de economische groei in Overijssel die vanaf 2014 weer positief is.