KabelkrantKunst & CultuurNieuws uit ZwolleOnderwijs & Wetenschap

Samen met je mama of papa lezen en een prentenboek maken

Activiteit Abby D. op basisschool de Toonladder verbindt lezen, taal en kunst

Zwolle ā€“ Samen kijken naar prentenboeken en erover praten. Dat is wat twaalf kinderen van groep 3 en 4 van basisschool de Toonladder elke dinsdag tot de meivakantie met een van hun ouders doen. Tijdens deze workshops van Abby D. maken ze ook zelf een boek: ā€˜Het leukste vond ik het maken van de haren van mijn poppetje! Die zijn zilver en een beetje paarsā€™, zegt Retal. Ook Malek is enthousiast: ā€œIk heb een ziekenauto met een rood kruis en een popcornmachine gemaakt!ā€

Tijdens de zes workshops lezen de kinderen op school en thuis met een ouder uit tekstloze prentenboeken. Het is een bewuste keuze: ā€œDoor naar plaatjes te kijken gaan kinderen hun fantasie gebruiken. En dat vergroot hun woordenschat. Ook gaan ze lezen leuker vinden omdat de ouders zelf mogen kiezen in welke taal ze met hun kind over het boek pratenā€, leggen ouders Sherina Molai en Wafaa Alhussain uit. Beiden doen zelf ook mee met hun dochters. Sherina: ā€œMijn dochter is een moeilijke lezer, maar had wel veel zin om hieraan mee te doen. En nu vindt ze het fantastisch!ā€

Het project is een initiatief van het associate lectoraat Taalstimulering van Hogeschool KPZ. Sherina en Wafaa zaten met taaldocent Agnes van der Beek, docent beeldende kunst Annemiek Franzen en professionals uit het werkveld in de voorbereidingsgroep.

Zelf een boek maken

Bijzonder is dat de kinderen ook zĆ©lf een boek maken, broertjes en zusjes mogen meehelpen. ā€œRond het thema ā€˜Avondvierdaagseā€™, maken ze hun eigen verhaal met een personage dat van alles gaat beleven. ā€œToen mijn dochter dit hoorde, was ze superenthousiastā€, zegt Wafaa. ā€œHet mooie is dat de kinderen helemaal zelf mogen kiezen wie ze zijn, wat ze gaan doen en met wie.ā€

Annemiek vult aan: ā€œDe kinderen werken elke keer aan een bepaald onderdeel, zoals hun personage of de achtergrond. Als alles klaar is, leggen we de onderdelen op elkaar en gaan we fotograferen. Vervolgens maken we met alle fotoā€™s een boek.ā€ De kinderen mogen dit boek Ć©n een prentenboek mee naar huis nemen. Ook de schoolbibliotheek krijgt van het zelfgemaakte boek een exemplaar.

Lezen, taal en kunst

Het project op de Toonladder verbindt lezen, taal en kunst. Agnes: ā€œZoals beide ouders al aangaven gaan kinderen vaker lezen en wordt hun taalontwikkeling en creativiteit gestimuleerd dankzij ons project. Tekstloze prentenboeken zijn daarbij ideaal, want kinderen bedenken en maken ā€“ samen met een ouder – hun eigen verhaal op basis van de afbeeldingen in het boek, ook in de moedertaal.ā€

Annemiek vult aan: ā€œKinderen zijn sterren in zich verwonderen. Wanneer deze verwondering het vertrekpunt is, zijn zij gemotiveerd om te praten en te luisteren naar elkaar. Kunst Ć©n tekstloze prentenboeken vormen bij uitstek een uitnodiging tot verwondering. Ideaal dus wanneer je wilt dat kinderen gemotiveerd en met plezier met taal bezig zijn.ā€

Over School en Omgeving

Het project op de Toonladder is een van de vele activiteiten die tussen de vakanties plaatsvinden op de Zwolse scholen die meedoen aan het programma School en omgeving. School en Omgeving is een landelijk subsidieprogramma van het ministerie van Onderwijs dat in ieder geval drie jaar duurt (2023-2025). Doel is om de initiatieven die er in de wijk en op scholen (po en vo) zijn rondom het aanbieden van leuke en uitdagende activiteiten na (en tijdens) schooltijd verder te ontwikkelen.

De mascotte van School en Omgeving is Abby D. Er doen twaalf scholen mee in meerdere Zwolse wijken. De organisaties die erbij betrokken zijn en/of activiteiten organiseren, zijn onder andere Travers Welzijn, SportService Zwolle, Stadkamer en een aantal kinderopvangorganisaties. Meedoen aan de activiteiten is gratis.

Gerelateerde artikelen

Back to top button