Nieuws uit ZwartewaterlandNieuws uit ZwolleVerkeerVoorpaginaVoorpagina Zwartewaterland

4,4 miljoen euro voor aanpak N377 De Lichtmis – Hasselt

Zwolle –  De N377 tussen Hasselt en De Lichtmis gaat compleet op de schop. Provinciale Staten hebben woensdag hiervoor een bedrag beschikbaar gesteld van 4,4 miljoen euro.

Deze weg tussen Hasselt en de Lichtmis is een ruim 5,5 kilometer lange gebiedsontsluitingsweg. Een weg die niet alleen onveilig, maar ook echt aan vervanging toe is. Zo is de hoofdrijbaan versleten en is er schade aan het wegdek. Dit komt doordat de weg ligt op een veendijk die inzakt en een wegfundering die langzamerhand bezwijkt.

Te smal

Ook de inrichting van de weg voldoet niet meer aan de huidige landelijke richtlijnen voldoet. ‘Provinciale wegen met een maximale snelheid van 80 km/uur zijn bij voorkeur 7,20 meter breed en hebben bermen van minimaal 6 meter breed. ‘Zo stelt de provincie. ‘De huidige rijbaanbreedte is 6,0-6,5 meter. Daardoor is er bijvoorbeeld geen ruimte om een dubbele middenas aan te brengen. Ook de wegbermen zijn veel te smal.’

Breder en meer berm

Daarom moet de N377 ingrijpend worden aangepast. Zo wil de provincie de weg zelf én de bermen verbreden. Hiermee moet de kans op frontale aanrijdingen afnemen. Ook bermongelukken zoals aanrijdingen van auto’s met pech moeten daarmee passé zijn. Het verbreden van de bermen kan op een aantal plekken overigens alleen als de weg deels wordt verlegd.

Flauwe bocht 50 km/u

Eerder dit jaar werd de flauwe bocht net na De Lichtmis al aangepast naar een 50 kilometer per uur zone. In de laatste maanden van 2023 zijn hier namelijk drie ongevallen geweest waarvan één met dodelijke afloop. Nu wil de provincie hier ook vangrails gaan aanleggen. Dit omdat een verbreding van de weg hier niet mogelijk is. Na het aanbrengen van de vangrails kan de maximum snelheid dan weer omhoog naar 80 km/u.

Doordat de weg wordt aangepakt is het mogelijk om de rijbaan te verleggen. Hierdoor ontstaat extra ruimte voor natuurvriendelijke oevers. Ook komen er faunavoorzieningen zodat kleinere dieren bijvoorbeeld via buizen , onder de weg door, kunnen oversteken.

Naar verwachting wordt er gestart in 2026 / 2027. Maar dan moet er welk eerst een oplossing zijn gevonden voor de stikstofproblematiek. Doordat wegomleggingen tijdens de werkzaamheden Natura2000 gebieden belasten moet er gecompenseerd worden.

N337 De Lichtmis – Hasselt © rtvfocuszwolle

 

N337 De Lichtmis – Hasselt © rtvfocuszwolle
N377 Tussen De Lichtmis en Hasselt – Provincie Overijssel

Gerelateerde artikelen

Install PWA
Back to top button
Meldingen van deze website toestaan? Toestaan Weigeren