Voorpagina

250.000 Euro extra om Sociale Wijk Teams Zwolle beter te laten functioneren

De gemeente Zwolle heeft vandaag besloten om extra capaciteit in te zetten bij de Sociale Wijk Teams.

Tot en met december worden extra mensen / uren ingezet op de frontoffice, de zogenaamde aanspreekpunten bij de SWT’s voor de burger. Daarnaast komt er extra capaciteit beschikbaar voor de ‘backoffice’ om de hulpaanvragen ook af te kunnen handelen en administratieve werkzaamheden te verrichten.

De extra capaciteit wordt bekostigd door € 250.000 aan  het totaalbudget voor het Sociaal Domein te onttrekken.

De Sociale Wijk Teams zijn sinds 1 januari van dit jaar het aanspreekpunt voor burgers in Zwolle met een hulpvraag. Mensen kunnen er terecht voor vragen over huishoudelijke hulp, hulpmiddelen,taxivervoer ouderen, jeugdhulp, schuldhulpverlening en zaken over inkomen.

Te weinig specialistische kennis, duurt te lang, geen samenwerking

In juni kwamen de Sociale Wijk Teams landelijk in het nieuws omdat ze onbekend en onbemind waren.

In een rapport van I&O Research was het SWT nog niet de spin in het web die het beoogt te zijn. Van degenen die hulp zochten had slechts 10% contact met een wijk- of buurtteam. Cliënten van het wijkteam waarderen het met een 6,9, één op de vijf geeft een onvoldoende. Belangrijkste klachten: te weinig specialistische kennis, het duurt te lang en er wordt niet goed samengewerkt.

‘Je moet ze een kans geven’

Ook in Zwolle werd door gemeenteambtenaren signalen afgegeven dat de Sociale Wijk Teams nog maar net waren begonnen: ‘Je moet ze even de kans geven’. Maar voor de hulpvragers is deze tijd er vaak niet.

In september gaat de gemeente via een evaluatie het functioneren van de Sociale Wijk Teams onder de loep nemen.

 

 

 

 

Gerelateerde artikelen

Back to top button