EconomieNieuws uit ZwolleVoorpagina

2018: 1200 busritten per dag over nieuwe busbrug Zwolle

Zwolle – Vanaf september 2018 zullen de stads- en streekbussen gebruik gaan maken van de nieuwe busbrug in Zwolle. Om dit te realiseren wordt medio dit jaar het project voor de bouw én het onderhoud aanbesteed door de gemeente Zwolle. De gemeente heeft de eisen en het ontwerp voor de aanbesteding voor de busbrug goedgekeurd.

Dagelijks zijn er zo’n 1800 busritten van en naar het station. Die bussen gaan straks naar de zuidkant van het station. Ongeveer een derde van het busverkeer blijft de Van Karnebeektunnel gebruiken.

Busbrug gaat bovenlangs

Voor de bussen vanuit de binnenstad en het noorden van de stad moet er een nieuwe verbinding worden gemaakt tussen het busstation en de busroutes op de Pannekoekendijk. Daarvoor wordt de busbrug aangelegd, die over de sporen van station Zwolle heen gaat. De bussen hebben vrij baan vanaf het nieuwe busstation aan de zuidzijde bij de Hanzelaan tot aan de andere kant van het spoor bij de Veerallee. Hier hebben ze dan weer aansluiting op de onlangs vernieuwde Pannekoekendijk met het speciale bustransferium en de busbanen. De busbrug zal straks alleen gebruikt mogen worden door de stadsdiensten en streekbussen. Eerder is nog gesproken over een mogelijke fietsstrook of een voetpad maar dit is van de baan.

Aanbesteding totale proces: ontwerp tot onderhoud

De aanbesteding zal worden gedaan middels de ‘Design, Construct & Maintain’ (DCM) vorm. Hierbij zitten het ontwerp, de bouw en ook het onderhoud van de busbrug in één overeenkomst. De opdrachtnemer is integraal verantwoordelijk en aanspreekbaar voor het totale proces van ontwerp tot onderhoud. Dat geldt ook voor eventuele (financiële) risico’s.  Aangezien de opdrachtnemer ook het onderhoud voor haar rekening neemt, stimuleert dit om onderhoudsbewust te ontwerpen en bouwen.

busbrug 3

busbrug 2

 

busbrug positie

 

 

Gerelateerde artikelen

Back to top button