BouwNieuws uit ZwolleVoorpagina

110 meter staal op drie karretjes

Busbrug in wording

Zwolle – 110 meter en 1000 ton zwaar staal op drie karretjes, dat was het meest spectaculaire beeld dat de gemeente en aannemer BAM schetsten tijdens het alweer 14de Spoorzone Café. Die honderdtien meter staal moet in het Pinksterweekeinde over het spoor geschoven worden. Een spannend en bepalend moment tijdens de ontwikkeling van de Spoorzone.

Martin van der Hooft

Verslaggever / Programmamaker

Behalve over het plaatsen van de stalen S ging het tijdens het drukbezochte Café ook over het Lübeckplein en de ondergrondse fietsenstalling die onder het stationsplein komt. Projectleider Lisa de Groot blikte eerst even terug op de voorgaande editie van het Spoorzone Café: “Achteraf moeten we constateren dat we daar niet duidelijk zijn geweest. Als gemeente presenteerden we er plannen voor de spoorzone. Voor ons waren het schetsen van hoe het kon worden. Maar de bezoekers interpreteerden ze als vastliggende feiten.” Om die verwarring weg te nemen is het hele project nu opgesplitst in kleinere deelprojecten. Waarin steeds alle betrokkenen zoveel mogelijk worden geïnformeerd en mee kunnen denken met het project.

Stalen S busbrug

“Een ander leerpunt uit de vorige edities was dat we nu niet meer alleen kijken naar de ontwikkeling van alleen het station en directe omgeving maar dat we het hele gebied meenemen in de planning,” aldus de Groot, “Waarbij we steeds blijven experimenteren met de mogelijkheden van dit mega-project. We leren voortdurend bij, vooral ook door veel te doen in plaats van alles van te voren tot in detail uit te denken.”

Pinksterweekeinde

Voorlopig is de bouw van de spoorbrug de eerste prioriteit. Aannemer BAM ligt mooi op schema. Het spannendste moment uit de bouw ligt in het Pinksterweekeinde. Maarten Ottenhof, projectleider bij BAM: “Dat weekend wordt de grote stalen S over het spoor geschoven.” Die stalen S wordt op dit moment gebouwd in België en komt straks in stukken naar Zwolle. Ter plekke wordt hij daar weer in elkaar gezet om vervolgens als één geheel over het spoor geschoven te worden. Ottenhof: “De 110 meter lange constructie wordt aan de zuidkant op 2 wagens geladen die langzaam richting het spoor rijden. Door het gewicht en de vorm zal de S waarschijnlijk flink doorbuigen aan de voorkant. Om te voorkomen dat hij gaat kantelen wordt er achterop de wagens een contragewicht geplaatst van maar liefst 350 ton.”

Als de overkant van het spoor is bereikt zal een derde wagen het gevaarte op de juiste plaats schuiven. Tijdens dit weekend zal het spoorverkeer behoorlijk last ondervinden. De hele verbouwing – en dus ook het inrijden van de stalen S-constructie – is te volgen via www.zwolle.nl/busbrug

Live Busbrug
Tijdsdiagram bouw stationsomgeving

Van verkeersplein naar verblijfsruimte

Nadat de spoorbrug klaar is kan het busstation naar de zuidkant worden verhuisd. Ook dan begint het tweede grote deel van dit project: de aanpassing van het stationsplein aan de Noordzijde en de aanleg van een ondergrondse mega-fietsenstalling. Die stalling loopt straks van ongeveer de huidige Starbucks tot aan de Buitensociëteit en dan tot aan de gevel van het station. Een kleine 5000 fietsen moeten er uiteindelijk gestald kunnen worden.

Toekomstig stationsplein Noord

Tegelijk met de aanleg van de stalling wordt het hele stationsplein, inclusief de Stationsweg en delen van de Oosterlaan en Westerlaan, omgetoverd van een verkeersgebied naar een verblijfsgebied.

Het moet echt één van Zwolle’s mooiste pleinen wordenProjectleider Hans Kollenstaart

 

De veelbesproken kunstroute die nu nog van het station naar het centrum loopt zal tijdelijk worden verwijderd maar komt zeker weer terug inclusief het ondergrondse stationnetje. Waar en hoe precies is nog niet bekend. Als de planning klopt zullen de werkzaamheden hier plaatsvinden tussen het eerste kwartaal van 2019 en eind 2020.

Lübeckplein wordt groener

Het derde deelproject in deze enorme reorganisatie van het stationsgebied speelt zich af op en rond het Lübeckplein. Gebiedsontwikkelaar Anne-Marie Mosterman: “In dit deelgebied willen we eigenlijk denken en doen tegelijk. Dat kan door steeds te werken met kleine stappen en projectjes. Het plein moet een letterlijke verbinding vormen. Maar ook de mensen verbinden. Hoe leuk is het als een bewoner juist op dit plein een echte ontmoeting heeft met een Windesheim-student die nu alleen nog maar het plein oversteekt.” Een voorbeeld van zo’n kleine stap is de vergroening van het ‘harde bakstenen plein’. Samen met de Groene Welle en Harry Pierik zijn er groenelementen toegevoegd waardoor het plein nu al veel zachter overkomt. Mosterman: “Het plein is natuurlijk ook het dak van de parkeergarage. Grote bomen en groenstukken is dus lastig. We zijn nu aan het bekijken of we een verticale tuin aan kunnen leggen op de gevels.”

 

 

 

 

Gerelateerde artikelen

Back to top button